Metody oddziaływań grupowych w procesie wychowania

Nasza ocena:

3
Pobrań: 854
Wyświetleń: 4410
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody oddziaływań grupowych w procesie wychowania - strona 1 Metody oddziaływań grupowych w procesie wychowania - strona 2 Metody oddziaływań grupowych w procesie wychowania - strona 3

Fragment notatki:


Temat 2 metody oddziaływań grupowych w procesie wychowania Jak tworzyć grupę społeczną?
Spontanicznie - łączenie się w pary, trójki….., Na mocy decyzji władz
Powstawanie grupy na mocy decyzji władz wg zasad:
Zasada konsolidacji obok osoby wychowawcy Zasada stawiania zadań zespołowych
Zasada kontrastowego określania środowiska grupy
Zasada powstrzymania się od działań zagrażających zgodności czy spójności tworzącej się grupy
1. Modyfikacja odniesienia porównawczego : Odniesienie porównawcze może wpłynąć na : kształtowanie się pojęcia samego siebie definiowanie bieżącej sytuacji określanie wewnętrznego stanu podmiotu Odniesienie porównawcze jest znacznie mniej podatne na manipulacje wychowawcy niż inne metody. Jest to kształtowanie jakiegoś fragmentu społecznego otoczenia, w nadziei, że jednostka zechce akurat na tym otoczeniu oprzeć swoją orientację rzeczywistości. 2 techniki modyfikacji :
a) technika ustalania składu grupy (odnosić się do innych jednostek, które należą do tej samej grupy)
Jednostkę, która wykazuje deficyt zmiennej X trzeba przenieść go grupy, gdzie 2 jednostki lub więcej funkcjonują nieco lepiej od niej, i są do niej podobne. Trudności : trudno dowolnie manipulować składem grup Zagrożenie : łączenie nieprzyjaciół, rozdzielanie przyjaciół (obniżanie spójności grupy), przeniesienie z „lepszej” do „gorszej” grupy (będzie to odebrane jako kara), łączenie osób ze zbyt dużą rozbieżnością zmiennej X (uczeń, który ma trudności z nauką będzie źle się czul w klasie olimpijczyków) Warunek skuteczności : niwelować zagrożenia
b) technika eksponowanie grup odniesienie porównawczego Przedstawienie wychowankowi wyróżnionej grupy, której członkowie są zasadniczo podobni do wychowanka. To takie stawianie za wzór, w nadziei, że jednostka odniesie się do tej grupy i zmieni na lepsze.
2. Modyfikacja nacisku grupowego
Żeby wykorzystać wychowawczo nacisk grupy, należy pamiętać o : jak sprawić, by nacisk zmierzał do pożądanych zmian w zachowaniu jedn. Rozwiązanie doraźne : wykorzystuje się tu fakt, że grupa dążąca do jakiegoś celu, stara się podporządkować sobie poszczególnych członków (sprawić, by swoimi działaniami przyczynili się do osiągnięcia tego celu).
Sposoby inicjowania działań grupowych :
1. technika zbiorowego nagradzania i karania - najprostszy sposób Nagradzanie : Warunek skuteczności : jeśli nagroda jest atrakcyjna dla większości członków grupy, to uruchomi działania, aby zamierzenie zostało osiągnięte - pojawi się nacisk grupowy na jednostkę, która niweluje szanse grupy na nagrodę.


(…)

… zaangażowania grupy w wykonywane cele (przez podwyższenie (obniżanie) atrakcyjności celu albo objaśnianie (zaciemnianie) dróg prowadzących do celu).
Zagrożenie : regularność i rutyna może wytrącić grupie kontrolę nad jednostkami i dopuścić do głosy indywidualne dążenia. Zbyt silny nacisk może stłumić inicjatywę i samodzielność na stałe, co może utrudniać problemów wymagających nowatorskich pomysłów…
… takie zdarzenia, których kultura danej grupy nie jest w stanie kontrolować ze względu na brak odp. urządzeń. Niedostatek kontroli jest wtedy, kiedy kultura nie dostarcza wyraźnych wskazówek jak wspólnie działać, by osiągnąć postawiony cel. Warunek powodzenie : spójność grupy, ponieważ doprowadzenie grupy do przeżycie trudności czasowo osłabia spójność. Każdy kryzys prowadzi do wzrostu konfliktów
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz