To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Metody ilościowe
Zbieranie danych:
Wywiad osobisty (PAPI, CAPI) - można coś pokazać, nie ogranicza się do ludzi z telefonem, można doprowadzić do tego, że ankietujemy tylko np. studentów, nie sprawdza się przy wstydliwych problemach, duży koszt - trzeba się przemieszczać
Wywiad telefoniczny (CATI)
Ankieta (internetowa - CAWI - szybka, dociera do wielu ludzi; audytoryjna; pocztowa
Często wykorzystuje się w celu estymacji (oszacowania wyniku). Przełożenie wyników próby na całą populację.
Są szybkie tanie, ale coraz mniejsza stopa zwrotu.
Dobór próby:
Losowy Próba losowa prosta
Losowy warstwowy - dobór na podstawie cechy np. wykształcenia tak jak w społeczeństwie
Systematyczne (np. co 3ci student)
Nielosowy
Dogodnościowa
Celowa (w badaniach jakościowych
Kwotowa - zakładanie że bierze się 100 osób z wykształceniem wyższym, 100 ze średnim itd.
Kula śnieżna - proszenie kolejne osoby - np. z subkultury żeby zabrała nas do innych osób ze swojej grupy
Wskaźnik to znak obecności danego zjawiska
Zmienna - cecha która przybiera różne nasilenie, np. dochody
Poziom pomiaru zmiennych
Zmienne nominalne (np. płeć)
Zmienne porządkowe (np. wykształcenie)
Zmienne interwałowe (IQ) - te same odległości, jednak nie możemy mnożyć - jest dwa razy bardziej…
Zmienne ilorazowe
Miary tendencji centralnej:
Średnia
Modalna
Mediana, kwartyle
Miary rozproszenia:
Odchylenie standardowe
Rozstęp = max - min
Rozstęp ćwiartkowy = Q3 - Q1
Analiza wielu zmiennych:
Współzależność
Tabele krzyżowe
Korelacja (dla zmiennych co najmniej interwałowych)
Budowanie kwestionariuszy
Pytania zamknięte
Pytania związane z rangowaniem
Pytania filtrujące Pytania kontrolne
Pytania metryczkowe
Budowanie kwestionariuszy:
Pytania jednoznaczne
Zrozumiałe dla odbiorcy
Pytania sugerujące i neutralność słownictwa
Co znaczy często, daleko, dużo?
Kafeteria nie rozłączna lub nie wyczerpująca
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)