To tylko jedna z 10 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PYTANIE: "A co trzeba będzie opanować jutro, aby prowadzone badania empiryczne nie odstawały od coraz bardziej wyśrubowanych standardów metodologicznych, bez spełnienia których nie może ona liczyć na opublikowanie artykułu w prestiżowych pismach naukowych?" - Jerzy Brzeziński ODPOWIEDŹ: "39,9 49,5 53,6 55,8 57,2 58,2 58,9 59,4..." -Georg e Snedecor apropos podręcznika Brzezińskiego jeszcze jeden cytacik: „Pisz tak. żeby czytający zobaczył to, co ty widzisz i doznał tych samych emocji co ty” Ernest Hemingway bez wątpienia prof. Jerzy zaraził Nas swą pasją do statystyki, czyż nie? A oto odpowiedzi na pytania z dodatku egzaminacyjnego: Część 1: Wprowadzenie Badania całościowe i częściowe . Zastosowanie w psychologii. badanie całościowe obejmuje wszystkie jednostki populacji badanie częściowe obejmuje część populacji zwaną próbą . która została wytypowana do badania wnioski z badania próby przenosimy na populację dzięki zastosowaniu... wnioskowania statystycznego! w psychologii dominują badania częściowe (choć są od tej reguły wyjątki- np. badania psychologiczne populacji pilotów) ponieważ: w badaniach psychologicznych mamy do czynienia z bardzo dużymi populacjami, gdzie badanie całościowe byłoby praktycznie niemożliwe. 2. Reprezentatywność : to zgodność właściwości próby z właściwościami populacji (czyli taka sytuacja w której cechy próby są podobne do populacji) warunki reprezentatywności (mają wpływ na poziom reprezentatywności): losowy dobór próby (najważniejsze!) , liczebność próby, zastosowany sposób losowania. 3. Czy pewność co do reprezentatywności próby w badaniu częściowym jest możliwa? całkowita? Niemożliwe- musielibyśmy przebadać całą populację, a to nie byłoby już badanie częściowe! praktyczna? Możliwe- musimy spełnić pewne warunki- odpowiednie zaplanowanie i przeprowadzenie badania, duża próba, losowy dobór próby, minimalizacja zewnętrznych czynników zakłócających. 4. Prawo wielkich liczb i jego konsekwencje. wielokrotne losowanie jednostek z populacji charakteryzuje się tendencją do odtwarzania uzyskanej w ten sposób populacji sytuacji występującej w populacji tym dokładniej im więcej jednostek wylosujemy. czyli mówiąc jeżykiem nieco mniej złożonym- im większa próba tym większe prawdopodobieństwo, że jej struktura będzie przypominać strukturę populacji.
(…)
…- przebieg, skutki, czy warto?
co to jest? Zabieg, w oparciu o który wyniki pomiaru wykonanego na skali silniejszej przenosimy na skalę słabszą
typy- rangowanie (przeniesienie na skalę porządkową) i nominalizacja (przeniesienie na skalę nominalną).
generalnie nie powinniśmy przeprowadzać transformacji (tracimy cenne dane) ale zabieg ten ma sens jeśli wyniki badania mają być zrozumiałe dla laików…
… kontroli nad zakłóceniami i zmiennymi niezależnymi ubocznymi-w badaniach eksperymentalnych mamy nad nimi kontrolę, w naturalnych pojawia się z nimi problem- powinniśmy powiększyć próbę
skale pomiarowe- im silniejsze, tym mniejsza próba potrzebna (najsilniejsze: interwałowa i ilorazowa)
trafność i rzetelność pomiaru- im większa tym mniejsza liczebność
oczekiwana siła związków między zmiennymi- im większa…
… kontinuum) i jakościowe (wyznanie, inaczej zmienne kategorialne)
dwuwartościowe (płeć) i wielowartościowe (wiek)
ciągłe (wzrost) i dyskretne/ skokowe (miejsce zamieszkania, mogą przyjmować tylko określone wartości, nie tworzą kontinuum)
zależne/ wyjaśniane (poziom agresji) i niezależne/ wyjaśniające (poziom frustracji)
13. Skale pomiarowe (wg Stevensa) z przykładami.
nominalna- płeć, grupa krwi, orientacja…
… w psychometrii.
38. Warunki które muszą być spełnione aby zmienna losowa miała rozkład dwumianowy:
wykonać należy n niezależnych doświadczeń, z których każde może przynieść dwojakiego rodzaju rezultat: sukces i porażkę.
prawdopodobieństwo sukcesu w każdym doświadczeniu jest takie samo i wynosi p
Średnia: E(x)=n*p
Przykład: Suma prawidłowych odpowiedzi gdzie było n pytań.
39. Właściwości funkcji gęstości…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)