Metody edukacji - okres powojenny w Polsce

Nasza ocena:

5
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody edukacji - okres powojenny w Polsce  - strona 1 Metody edukacji - okres powojenny w Polsce  - strona 2 Metody edukacji - okres powojenny w Polsce  - strona 3

Fragment notatki:


30. OKRES POWOJENNY W POLSCE WARSZAWA A. Trojanowska- Kaczmarska: wydała : „Dziecko i plastyka” , „Dziecko i twórczość” wg niej: najważniejsze jest przeżycie, spontaniczna ekspresja ma charakter twórczy, dziecko odkrywa siebie Okresy w tworzeniu: bazgrota (2 - 4 r. życia) pierwsze motywy (4 - 6 r. ż.), poszukiwanie schematu geometryzacja (6 - 8 r. ż.) pełny kontur (8 - 13 r. ż.), obwiedzenie, zamknięcie formy i trzy równoległe: - pseudonaturalizm - pseudosymbolizm - pseudokonstruktywizm Rola nauczyciela polega na pobudzaniu działań ekspresywnych prowadzących do samodzielnego wyrażenia plastycznego. Nauczyciel podsuwa jedynie motywacje do spontanicznej działalności. Nauczyciel powinien poznać możliwości i indywidualne potrzeby każdego dziecka Dzieci powinny używać szerokiej gamy możliwości: zacząć od dużego formatu
duże sztywne pędzle (zostawiające ślad)
duże ilości farb (często klejówka wykonywana na lekcji)
Wszystko to w celu pozostawiania śladu swojej osobowości. Plastyka ma rozwijać zmysły i postawę Tak działa cały ośrodek warszawski (spontaniczna ekspresja) Z. Słobodzian wydał : „Twórcza praca dziecka” Na grunt polski przeszczepia metody Freineta
Trochę inaczej patrzy na swobodną ekspresję
W wieku młodszym to materializacja marzeń w swobodnej ekspresji, ale nie tak spontanicznej jak u Trojanowskiej
Sztuka to wielka swoboda, ale nie tylko zabawa, poprzez plastykę dziecko kompensuje braki fizyczne, wychowawcze
Korelacja z innymi przedmiotami, gł. j. polski (na j. polskim dużo rysunku, na rysunku dużo wypowiedzi słownych)
Jest nauczycielem, ale działa też w sanatorium gruźlicy kostnej w Otwocku, sztuka ma tu pełnić rolę terapeutyczną Terapeutyczna rola sztuki wzbogaca relacje między przedmiotami - zadania plastyczne indywidualnie ukierunkowane na dziecko
Ilość technik dostosowana do możliwości dziecka Warstwa literacka: około 12 roku życia dziecko kończy zainteresowanie rysunkiem, może obrazek zastąpić słowem, bo ma już opanowane wypowiadanie mową
należy wzbogacać wypowiedz słowną o warstwę rysunkową, są sfery intelektualne, gdzie plastyka jest niezastąpiona, dziecko musi to zrozumieć, uświadomić na własnym przykładzie (nie zniechęci się wówczas)
dziecko dzięki takiemu kształtowaniu uzyskuje lepsze wyniki, czuje się docenione, wierzy w siebie
Janina Lewicka wydała : „Sto technik plastycznych” Wychodząc z założeń swobodnej ekspresji pokazuje wielość technik, które można zastosować na lekcjach, dokładnie je omawia
Jest zwolenniczką dostosowywania techniki do osobowości
Pokazywanie środków technicznych pomaga w

(…)


nauczyciel nie mówi tylko o swobodnej ekspresji, powinien jednak nauczać w ramach swobodnej ekspresji
nauczyciel - artysta, nie musi być koniecznie plastykiem
uczy techniki i technologii
uczy uwrażliwiania
Wg niej rysunek to nie tylko ekspresja, ale i rysowanie z natury
użycie koloru w szkole średniej musi być świadome
najlepiej uczyć na ćwiczeniach technicznych
do malowania martwej natury przechodzić…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz