metody badań pedagog.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 497
Wyświetleń: 3290
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
metody badań pedagog. - strona 1

Fragment notatki:

Tematem przewodnim są metody badań pedagogicznych .
Informacje zawarte w notatkę poruszają kwestie takie jak: etapy procesu badawczego, problemy badawcze, obserwacja ilościowa.

METODY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH 9,03-08
Etapy procesu badawczego.
Metoda sondażu diagnostycznego
6 etapów procesu badawczego
1. Zaistnienie sytuacji problemowej
czynności jakie badacz wykonuje na tym etapie:
określenie tematu badań
wskazanie celów badawczych
2. Formułowanie problemów badawczych i hipotez
3.dobór metod badań i konstruowanie narzędzi badawczych
4. dobór grupy badanej i terenu badań
5. Wykonanie badań pilotażowych właściwych
6. analiza uzyskanych danych
a) weryfikacja hipotez
b) wyciąganie wniosków
Przykład zagadnienia / problemu badawczego
„ Wpływ przekazu medialnego na sięganie po alkohol przez osoby nieletnie”
CEL BADANIA:
Cel praktyczny-
Stworzenie modelu postępowania profilaktycznego Uświadomienie społecznej wartości przekazu medialnego( zakładając, iż społeczeństwo nie jest uświadomione jak duży wpływ na młodzież maja media)
Cel teoretyczny- budowanie teorii o jakimś zjawisku bądź weryfikacją
Cel poznawczy- nabywanie wiedzy o jakimś zjawisku
Nie ma badań w których istnieje tylko jeden cel , zawsze jest ich więcej.
Ogólno przyjęty podział celów w metodologii :
1 cele eksploracyjne
2. wyjaśniające
3.opisowe
Od nazw tych celów, pochodzą rodzaje badań np. badania mają charakter opisowy
Po ustaleniu tematu i celu badań należy ustalić problematykę i postawić hipotezy.
PROBLEMY BADAWCZE :
Budowa językowa:
formułujemy je w formie pytań, pytania mogą mieć charakter rozstrzygający- „ czy”
lub pytania dopełnienia- „kto”, „ile”,”dlaczego”
DRUGI WAŻNIEJSZY PODZIAŁ PROBLEMÓW BADAWCZYCH :
To podział na dwa rodzaje:
1.Problemy w których pytamy o cechy zmiennych
2.Problemy w których pytamy o zależności miedzy zmiennymi
ZMIENNA- czynnik, który bierze udział w badaniu. Posiadają cechy swoiste i właściwości, które można wskazać ( są to wskaźniki, objawy pewnej cechy - np. przy grypie katar, gorączka)
Zmienną może być np. wiek osoby badanej, zawód przez nią wykonywany.
W przykładzie problemy badawczego zmienną będzie rodzaj przekazu medialnego, jak również wiek osób badanych, rodzaje postaw wobec tych używek
Zmienne dzielimy na : zależne
niezależne
Drugi rodzaj to problemy, w których pytamy o zależności między zmiennymi Np. Jaka jest zależność między płcią a wykonywanym zawodem
Na przykładzie w/w zagadnienia, ułożone trzy problemy badawcze
Problem badawczy jest pytaniem, na które szukamy poprzez nasze badania odpowiedzi.
Problemy musza być weryfikowane empirycznie czyli musi być możliwość znalezienia odpowiedzi na te problemy.


(…)

… pojęciach:
grupy reprezentatywnej- grupa posiadająca cechy przeciętne, wobec populacji generalnej. Dobór do badań grupy reprezentatywnej to najczęściej dobór losowy(statystyczny)
populacji generalnej- całość grupy, której dane zjawisko dotyczy i powinna być zbadana np. poglądy studentów konkretnej uczelni na jakiś temat to badamy wszystkich studentów tej uczelni.
W badaniach metoda sondażu dobór grupy…
… kolejność pytań (bez chaosu)
METODY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH-27-04-08
METODA SONDAŻU DIAGNOSTYCZNEGO
TECHNIKI
Ankieta wywiad ilościowy Wywiad ilościowy- za pomoca rozmowy uzyskać dane ilościowe. Należy dobrze opracować pytania mające charakter zamknięty. Prowadzimy swobodną rozmowę. Efektem wywiadu są dane ilościowe. Wywiad może być również jakościowy.
BADANIA
Ilościowe jakościowe
Metody ilościowe metody
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz