METODY BADAŃ POLITYCZNYCH
Wykład I 3.03.2008 3 podstawowe założenia : natura jest poznawalna , człowiek podlega tym samym prawom co natura, (p. natury się odkrywa, a nie tworzy!!!)
w naturze istnieje porządek, zjawiska nie dzieją się przypadkowo, lecz istnieje w naturze niepodważalne prawo o ciągu przyczynowo-skutkowym , (odrzucamy przyczyny ponadnaturalne)
wiedzę o świecie możemy poznać dzięki uporządkowanej, systematycznej i obiektywnej obserwacji , prawdę o świecie poznajemy empirycznie
Błędy w obserwacji : b łędy popełnione w procesie codziennej obserwacji - obserwacja nieuporządkowana, niezaplanowana, nieświadoma
nieuprawnione uogólnienia , najczęściej wynika to z braku doświadczenia, aby uniknąć tego błędu nauka tworzy próbki reprezentatywne, czasem powtarza się badania
wybiórcza obserwacja - eliminujemy mniej istotne elementy, dopasowujemy nasze obserwację pod pewien model, a wyjątki pomijamy
nielogiczne rozumowanie , np wyjątek potwierdza regułę, błąd hazardzisty „karta musi się odwrócić”
Mierzenie ws zystkiego co istnieje! [ Czy można mierzyć pojęcia abstrakcyjne, np. współczucie? Tak , badamy empiryczne przejawy zachowań, które o tym świadczą, pojęcia przekładamy na wskaźniki empiryczne]
celem: dokonanie opisu przedmiotu lub zdarzeń w kategoriach wartości i cech składających się na zmienną --Różnice w definiowaniu i wskaźnika pojęć u ludzi -Pojęcie teoretyczne przekładamy na zdarzenie empiryczne
Pojęcia wskaźniki empiryczne Różne mierzenia wskaźników przez jednostki dlatego potrzebna jest metoda badawcza (np. eksperyment, ankieta, kwestionariusz) Wykład II 10.03.08 Zachowań nie da się bezpośrednio zmierzyć, trzeba je „zapakować” w pojęcia. Nie można orzekać o rzeczywistości społecznej na podstawie pojęcia.
Pojęcia bez pojęć nie można prowadzić badań
pojęcia nie są tożsame ze zjawiskami
dużą rolę w definiowaniu pojęć odgrywa język, nie jest on w stanie oddać w pełni zjawisk świata rzeczywistego, jest ograniczony.
POJĘCIE - to opisana za pomocą określonego słowa/ słów treść wyobrażenia, nie jest tożsame ze zjawiskami, których dotyczy.
Funkcję pojęć : poznawcza / porządkująca - porządkuje postrzeganie, pomaga odnaleźć się w rzeczywistości jako badacz, pomagają odpowiedzieć co chcemy badać
(…)
… respondenta
pytania drażliwe należy umieszczać na ko końcu
pytania należy odpowiednio ponumerować
druk wyrazisty, czytelny, BEZ BŁĘDÓW !
pytania muszą być od siebie wyraźnie oddzielone
przy pytaniu otwartym należy pozostawić 5 linijek wolnego miejsca
pytań nie należy dzielić na dwie strony arkusza
Formułowanie pytań:
w części właściwej muszą znaleźć się pytania związane z hipotezami
należy zwracać uwagę…
… zagadnienia
pytania nie mogą mieć charakteru sugerującego
nie umieszcza się pytań kiedy istnieje duże prawdopodobieństwo, że odpowiedzi respondentów będą nieszczere
pytania należy formułować jednoznacznie
Wykład VIII 26.05.08 Podział na pytania otwarte i zamknięte:
Pytania otwarte nie proponują respondentowi żadnej odpowiedzi, zadaje się je wtedy gdy odpowiedzi na pytanie jest wiele lub jest to zagadnienie nowe i nie jesteśmy w stanie uchwycić wszystkich odpowiedzi
Pytania zamknięte - przygotowana lista odpowiedzi
2 kryteria:
kryterium logiczności - pytania otwarte i zamknięte
kryterium techniczne - pytania otwarte i zamknięte
podział pytań ze względu na cel
pytania wprowadzające - mają na celu przygotować respondenta do tematyki, której dotyczy kwestionariusz
pytania o opinie
pytania o fakty…
… wskaźników) np. odnośnie religijności słaby wskaźnik to chodzenie do kościoła.
Wykład III 17.03.08
Definicja operacyjna pojęcia
Definiowanie pojęciowe - definiujemy określone zjawisko za pomocą innych pojęć (są pojęcia pierwotne i pojęcia wtórne (pochodne), pojęcia pierwotne zawarte są w definicjach pojęciowych, zaś pojęcia wtórne musimy doprecyzować np.: pojęcie jednostki, aż do stanu…
… wyczerpywalność bardzo pomaga przeprowadzenie pilotażu np. Kogo poprzesz w wyborach? *PO *PiS *LiD *inne *nie idę na wybory 2.Wartość zmiennej muszą być rozłączne (każda obserwacja musi dać się zaklasyfikować w kategoriach jednej i tylko jednej wartości)
Wykład IV 07.04.08
Pomiar: 4 miary skala nominalna - stwierdzenie czy coś jest do siebie podobne lub jest od siebie różne. Podstawowa kategoria - podziały…
… telefoniczny, ankieta pocztowa, roznoszona, TV, radiowa - odejście od wywiadu kwestionariuszowego (czas, koszty)
Budowa narzędzi badawczych może być rozpoczeta dopiero po ostatecznych sformułowaniu, ekspikacji i operacjonalizacji problematyki badawczej.
Podwójna rola narzędzi badawczych:
umożliwiają zebranie potrzebnych informacji
są bardziej szczegółowym przełożeniem problematyki badawczej na język pytań i problemów jednostkowych
Cechy wspólne wywiadu kwestionariuszowego oraz ankiety pocztowej: mają charakter standaryzowany (ujednolicony), standaryzacja sprowadza się do pewnego sposobu zdobywania pożądanych informacji od respondenta , to podejście do respondenta za pomocą tych samych pytań kwestionariuszowych - to samo narzędzie badawcze, istnienie w tych metodach kontaktu między badaczem a respondentem…
… dotyczą jednostek ludzkich traktowanych jako istoty społecznej 2.Pojęcia opisują lub przedstawiają produkt działań ludzkich 3.Pojęcia opisujące zbiorowości lub grupy społeczne
Konceptualizacja pojęć
[koncepcja - mentalne wyobrażenie pojęcia]
Konceptualizacja pojęć - techniczne obrazowanie, określa obrazy mentalne różne definiowanie: konceptualizacja - proces dochodzenia do porozumienia co do znaczenia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)