Metodologia badań językoznawczych (tezy do egzaminu) - Wykłady dr Zarębskiego Słowotwórstwo w kontekście historycznojęzykowym:
Miejsce słowotwórstwa w języku (stosunek do fleksji, leksyki i semantyki)
Kategorie słowotwórcze a kategorie pojęciowe
Kognitywne kategorie pojęciowe w słowotwórstwie współczesnej i dawnej polszczyzny
Udział prefiksów w kształtowaniu kategorii pojęciowych
Metodologie badań słowotwórczych wykorzystywane w opisie polszczyzny w ujęciu historycznym (strukturalna interpretacja historii języka, ewolucja perspektywiczna, opis gniazdowy)
Sposoby spojrzenia na słowotwórstwo historyczne i ich realizacje (nazwiska, prace, „szkoły”) (opis wybranej struktur czasowej, opis kategorii lub zestawu środków morfologicznych w ujęciu porównawczym: staropolszczyzna a współczesność, opis zjawiska w ujęciu rozwojowym)
Sposoby gromadzenia i opracowywania materiału w badaniach słowotwórczych w ujęciu historycznym
Niebezpieczeństwa w analizie słowotwórczej dawnego materiału
Rola materiału onomastycznego w badaniach historycznojęzykowych:
Tendencje językowe (słabe i mocne)
Przykłady tendencji słabych
Tendencje słabe w materiale onomastycznym
Wnioski z analiz (W. Taszycki, B. Dunaj, M. Sulisz)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)