Metoda leczniczo-pedagogiczna Janiny Magnuskiej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 546
Wyświetleń: 5607
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metoda leczniczo-pedagogiczna Janiny Magnuskiej - strona 1 Metoda leczniczo-pedagogiczna Janiny Magnuskiej - strona 2 Metoda leczniczo-pedagogiczna Janiny Magnuskiej - strona 3

Fragment notatki:


METODA LECZNICZO - PEDAGOGICZNA JANINY MAGNUSKIEJ także nazywana terapią uspokajającą i rozwijającą.
Jednym z głównych twórców polskiego programu reedukacji dzieci dyslektycznych jest Janina Magnuska. Program powstał przy współudziale Anny Koźmińskiej, został zaopatrzony w rozbudowane zestawy pomocy (loteryjki, składanki, zestawy obrazków). Rozpoczyna się ćwiczeniami wstępnymi, uspokajającymi oraz ćwiczeniami w segregowaniu dźwięków. Następnie dzieci opanowują alfabet i konstruują za jego pomocą proste i coraz bardziej złożone wyrazy. Potem opracowuje się głoski swoiste dla języka polskiego, uzupełnia, porządkuje i utrwala podstawowe wiadomości z ortografii i gramatyki . Metoda Janiny Magnuskiej opiera się na założeniach, że „jedynie samodzielna i samorzutna aktywność dziecka zaspokaja jego najsilniejszą potrzebę samorealizacji, czyli rozwoju wszelkich swoich możliwości gwarantując mu w ten sposób utrzymanie w równowadze jego systemu nerwowego i ułatwiając prawidłowe kształtowanie się osobowości”.
Głównym celem metody zwanej terapią uspokajającą jest uspokojenie nadmiernie obudzonej psychiki dziecka, stymulowanie rozwoju oraz rozwijanie zdolności do wysiłków, do samodzielnego organizowania swojej pracy, do samokontroli czynności, co ułatwia prawidłowe kształtowanie osobowości dziecka. Jednym z podstawowych zadań metody jest zapewnienie dziecku sukcesu - musi ono mieć pewność powodzenia w pracy.
Metoda leczniczo - pedagogiczna ma więc na celu : ogólne uspokojenie układu nerwowego;
doprowadzenie do coraz dłuższych okresów koncentracji uwagi;
rozwijanie logicznego myślenia poprzez obserwowanie, porównywanie, segregowanie, klasyfikowanie - przy układaniu i wykonywaniu różnych loteryjek, albumów itp.;
wyrabianiu analizy wzrokowej przez kopiowanie i odwzorowywanie rysunków z coraz większą liczbą drobnych szczegółów oraz obserwowanie połączone z porównywaniem w czasie wykonywania specjalnych loteryjek;
wyrabianie sprawności manualnych przez wykonywanie różnych zajęć wymagających coraz dokładniejszych i bardziej precyzyjnych ruchów;
przyzwyczajanie dzieci do samokontroli czynności;
wytwarzanie dobrego kontaktu z rzeczywistością;
kształtowanie pozytywnego stosunku do otoczenia i do pracy. Zasady postępowania w terapii: Pobudzanie zainteresowania - prowadzi do mobilizacji i wytworzenia motywacji.
Wykonywanie wytworów całościowych.
Pewność dobrego wyniku pracy (eliminowanie frustracji). Kopiowanie modeli - odwzorowywanie - praca odtwórcza - komponowanie - z własnych pomysłów - twórcza. W terapii przechodzimy od pracy odtwórczej do twórczej, stopniowo, wzajemnie je przeplatając, podając nowe modele coraz trudniejsze do kopiowania, na przemian z realizowaniem pomysłów dzieci.


(…)

… kompletów pomocy świetlicowych. Mają one zastosowanie wielokierunkowe, mianowicie:
- jako test do badania dzieci - jako materiał do zajęć terapeutycznych - jako pomoc w rozwijaniu zainteresowań i twórczości dziecka. Zestawiono je w 9 działów :
Dział I - Figury geometryczne
układanki klockowe z figurami geometrycznymi , tzw. mozaiki
układanki z pocztówek według wzorów:
kolorowe figury geometryczne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz