Metakomunikaty - rytm i wysokość głosu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 3108
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metakomunikaty - rytm i wysokość głosu - strona 1 Metakomunikaty - rytm i wysokość głosu - strona 2

Fragment notatki:

Metakomunikaty Wiele komunikatów posiada dwie warstwy znaczeniowe. Jedna to informacja na poziomie słów. Druga, czyli metakomunikat, to informacja dotycząca uczuć i nastroju mówiącego. Metakomunikaty są w głównej mierze zawarte w rytmie, wysokości dźwięku i modyfikatorach werbalnych. Metakomunikaty są źródłem wielu konfliktów interpersonalnych. Pozornie zdanie może być jasnym i logicznym komunikatem, ale metakomunikat może wyrażać wrogość i potępienie, np. zdanie - „Usiłuję ci pomóc”. Jeżeli dodamy do niego modyfikator werbalny „tylko”, zaakcentujemy go i wypowiemy z intonacją wznoszącą, zmienia się znaczenie całości. Teraz zdanie „Usiłuję tylko pomóc” wyraża zranione uczucia i postawę obronną. Komunikat staje się atakiem. Można nauczyć się rozpoznawać swoje własne metakomunikaty i radzić sobie z negatywnymi metakomunikatami pochodzącymi od innych. Sztuka polega na uświadomieniu sobie, jak one powstają, a pierwszy krok prowadzący do celu to wsłuchanie się w rytm i wysokość głosu. Rytm i wysokość głosu w metakomunikatach. Poprzez zaakcentowanie jednego lub więcej słów, możemy przekazać wiele na temat swojego stanu emocjonalnego, np. zdanie „Zaczekaj chwilę” - kiedy obydwa słowa wymawiamy z jednakowym akcentem, to zdanie to jest zwykle prośbą. Jeśli zaakcentujemy któreś ze słów, komunikat wyraża rozdrażnienie lub niecierpliwość. W wielu komplementach i zwrotach grzecznościowych kryją się metakomunikaty. Zdanie „Dziękuję ci bardzo”, w zależności od rytmu i intonacji może mieć ekstremalnie różne znaczenia. Mocno zaakcentowane „dziękuję”, z intonacją wznoszącą wyraża zdziwienie, miłe zaskoczenie, czasem nieufność. Komunikat znaczy wówczas: Jesteś bardzo miła i nie jest to zachowanie typowe dla ciebie. Akcentując słowo „ bardzo”, wyrażamy wdzięczność i doceniamy drugą osobę. Sarkazm i ostrość komunikatu uzyskujemy poprzez mocne zaakcentowanie obydwu słów „dziękuję” i „bardzo”, wymawiając słowo „bardzo” z intonacją opadającą. Modyfikatory werbalne - czyli wyrazy modalne, to słowa, które dodają do wypowiedzi niuanse znaczeniowe, np. :
Naprawdę rzeczywiście
Tylko jedynie
Po prostu ciągle jeszcze Naturalnie znów
Teraz odrobinkę Ostatnio przypuszczalnie
Każde wyrażenie określające ilość (zarówno dużo, jak i mało) można zręcznie zmienić w sarkastyczną uwagę - „Jesteś troszkę niezorganizowany”, czy „ Odrobinkę zmokłam, kiedy czekałam na ciebie”. Wyrazy modalne zwykle dodają do wypowiedzi podtekst irytacji i dezaprobaty. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz