Media w sytuacji kryzysu-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 889
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Media w sytuacji kryzysu-opracowanie - strona 1 Media w sytuacji kryzysu-opracowanie - strona 2 Media w sytuacji kryzysu-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Media w sytuacji kryzysu
Pożyteczna rola mediów w sytuacji kryzysu - na przykładzie zamachu w Bostonie. Dyscyplina społeczna mieszkańców miasta przy właściwym wykorzystaniu mediów usprawniła działanie policji i służb miejskich. Jest to jednak przykład sytuacji niejednoznacznej moralnie.
Sytuacje zbiorowe
Reakcje zbiorowe, ogólne na treść masowych przekazów. Mają określoną strukturę i są odpowiedzią na komunikaty medialne - przykład relacja społeczeństwa amerykańskiego na słuchowisko „Wojna światów”.
Ważna funkcja radia i TV podczas powodzi w 1997 - obsługa informacyjna grupy ludzi przeżywających zagrożenie. Bardzo pożyteczne - brak informacji powodowałby wrażenie braku zainteresowania władz. Działalność mediów jest elementem zarządzania kryzysowego, strategii kryzysowych PR-u.
Napięcia moralne wywoływane przez media
Niektóre instytucje (szczególnie państwowe) mają wyjątkową skłonność do oskarżania mediów o prowokowanie rozruchów społecznych. W latach 60-tych media krajów zachodnich rzetelnej informowały o przebiegach strajków studenckich, ale zostały oskarżone o nawoływanie do niepokojów. Informacja została okrzyknięta propagandą i próbą popularyzacji idei przyświecających strajkującym.
Zdaniem medioznawców panika i przerażenie po zamachach w Madrycie i Londynie wywołane zostały przez brak rzetelnych informacji o przyczynach tragedii. Nie wiadomo czemu w tych szczególnych przypadkach media zachowywały wyjątkową wstrzemięźliwość - być może był to wynik nacisku władz. W takich sytuacja ośrodki zarządzające kryzysem mają dużą skłonność do stosowania cenzury prewencyjnej.
Z punktu widzenia medioznawców wstrzymywanie informacji nt. kryzysu nie ma sensu. Informacja prędzej czy później zawsze dotrze do społeczeństwa. Media nie powinny więc poddawać się cenzurze prewencyjnej. Brak informacji może bowiem sprzyjać powstawaniu pogłosek, eskalacji paniki i lęku, a w skrajnych przypadkach sytuacja może wymknąć się władzy spod kontroli.
Zamach z 11 września 2001 roku pokazał, że rzetelna, pełna informacja na żywo z miejsca wydarzenia pozwala opanować panikę. Innym pozytywnym przykładem działania było trzęsienie ziemi w Kobe na wyspie Honsiu oraz awaria elektrowni jądrowej w Fukushimie.
Teoria naśladowania
Zgodnie z tą teorią informacja np. o ataku pedofilskim i ukaraniu pedofila pojawiająca się w mediach wpisuje się w obszar świadomości ludzkiej. Media w ten sposób problematyzują pewne kwestie.
Polskie median niestety nie spełniają swojej roli - nie „produkują” ważnych dla społeczeństwa problemów, ale zajmują się powielaniem argumentów w mało istotnych kwestiach.


(…)

… różnice w zakresie posiadanej wiedzy wynikające z wykształcenia i pozycji społecznej. Socjologowie wykazują jednak ostrożność wobec tej tezy, odwołując się do teorii schematów poznawczych i myślenia konstruktywistycznego. Struktury poznawcze wypracowane przez ludzi w procesie skolaryzacji są osadzone w języku i zależą od długości skolaryzacji, bogactwa językowego. Są więc pochodną poziomu wykształcenia.
Trzeba jednak pamiętać, że znaczenie mają również motywacje poznawcze - istnieją ludzie nieustannie głodni wiedzy, ale także osoby od niej stroniące. W psychologii społecznej rozróżnia się dwa style poznawcze: dynamiczny (nieustanne poszukiwanie nowych informacji, wiąże się z temperamentem) i bierny (brak poszukiwania informacji, brak zastosowania nawet rozbudowanych systemów informacyjnych).
W dynamicznych kampaniach…

Przestrzeń informacyjna nieustannie się zwiększa. Hipotezę przepaści informacyjnej można rozpatrywać z dwóch punktów widzenia:
1. zróżnicowanego podziału informacji między różne klasy i warstwy społecznej - problem ten wynika z nierówności społecznej, z którą media niewiele mogą zrobić; wiąże się z tym zmienna wykazująca poziom ilorazu inteligencji,
2. problemów i kwestii, w których jedne grupy są lepiej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz