To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Media i etyka: etyczna funkcja mediów - wizja dystopijna i utopijna, topiki cierpienia (sublimacja, filantropia, pamfletyzacja), schematy współczucia (naoczny świadek, widz filantrop, widz protestujący), cierpienie i władza - analiza władzy telewizji a. Wizja dystopijna (pesymistyczna, Beaudrillard i Habermas) Tv wydaje się tworzyć pozorną bliskość, a w rzeczywistości sprzyja oddaleniu, Argument „interwencji technologii” - technologia zaburza autentyczność przedst. zdarzenia. „swojskość odbioru” - niezdolność technologii do tworzenia łączności z cierpieniem. Dostrzeganie władz TV nad widzami Media jako instytucja hamująca działania społeczne (ktoś inny się tym zajmie) Fikcjonalizacja i manipulacja cierpieniem Media są odpowiedzialne za zamknięcie rzeczywistości w simulacrum - jej imitacji (Beaudrillard) b. Wizja utopijna (optymistyczna) Bezpośredniość obrazów i relacji tv zbliża ludzkość Zdolność do „moralnej edukacji” Przypisanie mediom funkcji pedagogicznej Media jako symbole gwarantują prawdziwą więź społeczną Celebracja wspólnotowości - wspólnota zbudowana na samej czynności oglądania Demokratyzacja odpowiedzialności (rola zapośredniczonych doświadczeń) c. Cierpienie - sposób prezentacji Realizm percepcyjny (widzialna prawda i i moc percepcji wzrokowej) Realizm kategoryczny (silne emocje i rzeczywistość uczuć) Realizm ideologiczny (rzeczywistość doksy - przekonań o tym jak powinien wyglądać świat) d. Topiki cierpienia: Sublimacja - np. akcja ratunkowa jako rozrywka, dystansuje widza w stosunku do rzeczywistości cierpienia, widz nie angażuje się emocjonalnie lub ideologicznie w przekaz); ogólne rozważanie ludzkiego cierpienia. Filantropia - np. informacje nt głodu w Afryce; wyraża troskę chrześcijańska, aktywuje potencjał afektywny (np. sympatię wobec dobroczyńcy) Pamfletyzacja - np. kamieniowanie kobiet; polityczne potępienie, odczucie gniewu w stosunku do „złoczyńcy. e. Schematy współczucia „Naoczny świadek”- minimum funkcji moralizatorskiej, refleksyjne rozważania przypadków ludzkiego nieszczęścia; „kamera zaangażowana” „Widz filantrop” - potrafi odczuwać (współczucie, gniew) „widz protestujący” - największy potencjał empatii; możliwość przejścia od obserwacji i odczuwania do działania (np. pisania petycji) f. Analiza władzy telewizji
(…)
…: intertekstualność wizualna, odnośniki językowe. Analiza działania w obliczu cierpienia na odległość
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)