To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Tekst3 Karkowska M., Socjologia wychowania – wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja
szkolnej
We współczesnej socjologii edukacji obecnie są cztery sposoby myślenia o szkole ;
funkcjonalizm,strukturalizm, radykalny humanizm(teoria konfliktu), interpretatywizm. Inni
teoretycy skłaniają się ku trzem modelom – funkcjonalizm, teorii konfliktu i interpretatywizmie.
Odrębnym nurtem który też reguluje proces rozróżniania modeli szkoły w społeczeństwie jest
ekologia społeczna. Jej przedmiot zainteresowania definiuje się jako wpływ, jaki usytuowanie
jednostek w przestrzeni społecznej wywiera na rodzaj stosunków między nimi, ich zachowania i
cechy.
Podejście ekologiczne- eksponuje harmonię, wewnętrzną wartośc wszystkich elementów
tworzących społeczną całośc, równośc, prymat potrzeb indywidualnych nad z góry założonym
całościowym programem rozwoju i centralizacją kierowania. Ważna jest też tolerancja dla
odmienności potrzeb i poglądów, umiarkowanie w zaspokajaniu potrzeb, promowanie
niedominujących form uczenia się, zdobywania wiedzy i kontaktów interpersonalnych.
Funkcjonalizm – szkoła stanowi podsystem społeczny, który daje ład i porządek, określa układ
ról społecznych i normy. Szkoła w Pr.socjalizacji ma wdrażac do ich przestrzegania. Do szkoły
chodzimy po to, by nauczyc się życ w społeczeństwie w założeniu konserwatywnym i w swej
formie niezmiennym. Podstawową funkcją szkoły staje się przeprowadzenie człowieka z etapu
dzieciństwa ku dorosłości, którego to procesu istotą jest stopniowe zastępowanie rodziny szerzej
pojętym społeczeństwem. Szkoła wdraża to dzięki stosowaniu 4 norm społecznych; niezależność,
dokonania, uniwersalnośc, szczególnośc. Choc poznajemy te normy w rodzinie to szkoła jest
bardziej konsekwentna w działaniu, przygotowuje młodzież do istniejących warunków
społecznych.
Teoria konfliktu – szkoła jest rozpatrywana jako instytucja otwarta na interesy klas i grup
społecznie dominujących, wykształcenie i różnice w jego poziomie to narzędzie do budowania
barier międzyludzkich, dawanie ekskluzywności społecznej, kulturowej, towarzyskiej. Wpływ na
to ma selekcja, reprodukcja kulturowa(dzieci biedne z niskich warstw społ. Nie maja szans na
dobre wykształcenie czy przynależnośc do elit), przemoc symboliczna(wyrwanie dziecka z jego
kultury). W myśl tej teorii szkoła powinna koncentrowac się na osobie ucznia i jego potrzebach,
ocenianie powinno być opisowe a relacje z nauczycielem powinny opierac się na negocjacjach.
1
Model interpretatywny – podkreśla , że szkoła jest związana ze społeczeństwem, ale i sama jest
systemem społeczno-kulturowym, rządzącym się swoimi prawami, odziałowującym na
osobowośc uczniów poprzez określone mechanizmy.
Funkcje szkoły;
Dydaktyczna- nauczająca, przekaz wiedzy, rozwój zdolności i zainteresowań ucznia.
Wychowawcza- socjalizacyjna, przekaz norm, wartości i zasad współżycia społecznego
Opiekuńcza- zapewnienie opieki dziecku w wieku szkolnym w szkole jak i w domu,
stworzenie szans na
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)