Marketingowe strategie przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych Obecne dziś zjawisko globalizacji, czyli "oderwanie się korzeni narodowych i terytorialne rozproszenie wielu węzłowych i strategicznych dziedzin działalności przedsiębiorstwa" (Michał Sawicki). wiąże się nierozerwalnie z pojęciem międzynarodowego marketingu. Przedsiębiorstwa mogą być w różnym stopniu zaangażowane w ten międzynarodowy marketing, od okazyjnego eksportu, poprzez eksport aktywny, całkowite zaangażowanie, aż do unifikacji działań w skali światowej. W eksporcie okazyjnym przedsiębiorstwo przyjmuje pojedyncze zamówienia eksportowe, ale nic angażuje się na stałe w międzynarodowy marketing. Eksport aktywny charakteryzuje się próbą wykreowania przez firmę sprzedaży za granicę ale bez znaczących modyfikacji produktów. Mówimy tu raczej o poszukiwaniu zagranicznych rynków dla istniejących już produktów.
Przy pełnym zaangażowaniu w międzynarodowy marketing, strategia marketingowa przedsiębiorstwa uwzględnia jego działalność na rynku międzynarodowym, działania na tym rynku brane są także pod uwagę w procesie planowania w przedsiębiorstwie.
W najwyższym stadium zaangażowania w marketing międzynarodowy, czyli przy globalizacji rynków, przedsiębiorstwo działa na rynku międzynarodowym tak, jakby nie było granic państwowych ignorując wszelkie różnice.
Zanim przedsiębiorstwo zaistnieje na rynku międzynarodowym, czyli zacznie funkcjonować w warunkach globalizacji rynkowej, musi podjąć szereg decyzji, które determinują jego powodzenie lub porażkę w nowych realiach rynkowych. Do tych kluczowych decyzji należy od powiedź na pytania: Jak kształtuje się międzynarodowe otoczenie? Czy wzejść na rynek międzynarodowy? Na jaki segment rynku się ukierunkować? Jak wejść na ten rynek? Jaką przyjąć strategię marketingową? Jakie przyjąć instrumenty marketingowe? Wybór strategii działania przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym, poprzedza analiza otoczenia. Jest to oczywiście otoczenie międzynarodowe, czyli należy zwrócić uwagę na jego zupełnie inne elementy niż przy analizie otoczenia firmy działającej na rynku lokalnym, czy krajowym. Analizując otoczenie międzynarodowe, rozpatrujemy je w następujących wymiarach: Otoczenie ekonomiczne Otoczenie socjokulturowe Otoczenie polityczne Otoczenie prawne Otocze nie technologiczne. Otoczenie ekonomiczne Rozpoczynając analizę otoczenia ekonomicznego, uwagę należy skierować na społeczeństwo oraz charakteryzujące je wskaźniki demograficzne . Rozpatrujemy tu takie elementy jak: liczba ludności i wskaźnik przyrostu naturalnego. struktura społeczna, czyli udział poszczególnych grup wiekowych w ogólnej liczbie mieszkańców. rozmieszczenie ludności na danym rynku.
(…)
…, religię, wartości i postawy moralne, zwyczaje i obyczaje, estetykę, edukację, cechy interpersonalne społeczeństwa, stosunek obywateli danego kraju do zagranicy, stosunek ludzi do przedsiębiorstw transnarodowych kojarzonych z kapitałem zagranicznym, syndrom NIH (Not Invented Here).
Mówiąc o języku należy pamiętać, że nie chodzi tu tylko o komunikację werbalną, ale także niewerbalną. W aspekcie komunikacji werbalnej, należy zwrócić uwagę na przetłumaczenie haseł reklamowych, promocyjnych itp. Negatywnym przykładem pominięcia tego problemu przy wchodzeniu na rynek polski, jest firma OSRAM. W niektórych krajach obowiązują także ustawy o ochronie języka ojczystego, np. w Polsce, wtedy nie wolno używać słów obcych, jeśli możliwie jest ich przetłumaczenie. Natomiast w ramach komunikacji niewerbalnej, należy…
… postępu w tej dziedzinie wymaga wysokich nakładów na prace badawczo-rozwojowe. Jednak te wysokie nakłady na B+R i wprowadzenie nowych technologii w powiązaniu z koniecznością ponoszenia wysokich kosztów marketingu, powodują obecnie zwiększenie się tzw. masy krytycznej, czyli poziomu nakładów, który zapewnia przedsiębiorstwu ciągłość korzyści czerpanych z otoczenia.
Zasoby finansowe przedsiębiorstwa powinny być większe od tak rozumianej masy krytycznej, aby przedsiębiorstwo mogło się rozwijać. Wzrost poziomu masy krytycznej może być traktowany jako element otoczenia wpływający na strategię przedsiębiorstw działania na rynku.
We współczesnej gospodarce masa krytyczna rośnie. Przedsiębiorstwa, które nie są w stanie zgromadzić odpo wiednich zapasów finansowych, nie mają szans odniesienia sukcesu…
…. zielony, czerwony, żółty i pomarańczowy. Negatywnymi zaś czarny i biały.
Aby zwrócić uwagę konsumentów numery są często używane jako marki.
Zwierzęta takie jak papuga, słoń, tygrys czy gepard są często używane jako marki.
Europa
W odliczaniu kciuk zwykle oznacza "1", a palec wskazujący "2".
Dopuszcza się przesłanie kwiatów w podziękowaniu za obiad lub przyjęcie, ale nigdy róże lub chryzantemy.
Generalnie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)