Fragment notatki:
Marketing - jest sztuką oferowania właściwego produktu, właściwemu odbiorcy, we właściwym miejscu, we właściwym czasie, po właściwej cenie, tak aby ta działalność przynosiła zysk.
Marketing międzynarodowy - jest sztuką oferowania właściwego produktu na rynku międzynarodowym, właściwemu odbiorcy, we właściwym miejscu, we właściwym czasie, po właściwej cenie, tak aby ta działalność przynosiła zysk.
Dlaczego marketing międzynarodowy jest dziś tak ważny? Zwiększające się otwarcie rynków i gospodarki światowej (brak ceł, redukcja ceł w handlu wzajemnym - strefa wolnego handlu, unia celna, towary stają się bardziej konkurencyjne - nasilenie działań marketingowych)
Rosnąca konkurencja między podmiotami nawet znacznie od siebie oddalonymi geograficznie (nie możemy obserwować tylko rynku krajowego - ex. konkurencja chińska)
Redukcja stawek celnych (wzrasta konkurencyjność towaru - wzmożone działania marketingowe)
Rozwój technologii informacyjnych
Orientacje marketingowe przedsiębiorstwa na rynku (rozwój marketingu)
koncepcja produkcji (produkcja masowa po niskiej cenie, wspomaganie komórek działu zbytu - wspomaganie sprzedaży)
koncepcja produktu (wysoka jakość i wielkość cech użytkowych produktu, zróżnicowanie produktu, wprowadzenie do produktu elementów, które będą odróżniać produkt od produktów konkurencyjnych i nadanie mu charakterystycznych, pożądanych cech)
koncepcja sprzedaży (agresywne działania promocyjne i reklamowe, wtedy rozwinęły się bardzo agresywne elementy marketingu)
koncepcja marketingowa (potrzeby i wymagania klienta, dążenie do zaspokajania ich lepiej niż konkurencja - konsument jest najważniejszy)
koncepcja marketingu społecznego (długookresowy interes klienta i całego społeczeństwa, produkty które kupujemy, bo mamy zaufanie do marki, produkt - wizerunkiem marki /ambasador/ - najlepsza reklama. Polecenie produktu, przekłada się na natychmiastowy zakup. Również dbanie o wizerunek dobrej firmy CSR)
Przedmiot marketingu międzynarodowego
rozpoznanie potrzeb i oczekiwań nabywców (nie można założyć, że projekt prosperujący na rynku krajowym będzie miał niezbędne cechy do funkcjonowania na rynkach zagranicznych)
rozpoznanie otoczenia międzynarodowego (prawa międzynarodowe, regulacje itp.)
uksztaltowanie i rozwój produktu (określone standardy. Produkt, który nie sprzedaje się w pewnym kraju może bardzo dobrze sprzedawać się w innym kraju)
koncepcja opakowania (ex. proszki do prania - Ameryka 15kg, Polska max. 8kg, Chiny jednorazowe opakowania)
ustalanie ceny (różne koncepcje: a) ten sam produkt, ta sama cena b) zróżnicowane dochody, c) kontrolowane ceny)
wybór kanałów dystrybucji (polska bardzo dużo kanałów dystrybucji - siec małych sklepów)
(…)
… może być tematem reklamy w krajach zachodnich, jest to natomiast temat tabu w tradycyjnych społeczeństwach arabskich
kultura zachodnia jest skoncentrowana na kulcie młodości i sprawności, natomiast w Azji fakt bycia młodym nie ma tak dużego znaczenia w krajach zachodnich tydzień pracy trwa na ogół 5 dni, zakupy dokonywane sa w weekend; w społeczeństwach tradycyjnych (Ameryka Pd, Afryka) gospodynie domowe dokonują…
… lub kooperacji
brak przewagi - strategia imitacji
Strategie:
Etnocentryzm
potrzeby rynku krajowego są najważniejsze
Policentryzm unikalność każdego z rynków; lokalny rozwój produktu
Regiocentryzm specyfika regionów, standaryzacja wewnątrz a nie między regionami (Afryka, Ameryka, UE itp.)
Geocentryzm
Strategia globalna, produkty globalne wraz z lokalnymi zmianami (cały świat)
Wymiary kultury wg Hofstede
kultura…
… obraźliwy w Iranie, Australii i Afryce Zachodniej
połączony kciuk i palec wskazujący oznacza „perfect”, ale w krajach ameryki łacińskiej oznacza odbyt.
Przykłady konwergencji wzorców konsumpcyjnych
Japonia - wzrasta konsumpcja wołowiny i zbóż (prod. tradycyjnie spożywane w Europie)
Europa - wzrasta konsumpcja ryżu i ryb
Wzrost spożycia chipsów ziemniaczanych, napojów gazowanych
Znaczenie lokalnych tradycji…
…
Charakterystyka konsumentów we Francji
Wysoki etnocentryzm podyktowany duma narodową
Silny opór wobec zmian, przywiązanie do narodowej kultury i dziedzictwa
przeważa lojalność wobec marki
zakupy dokonywane są emocjonalnie, duże znaczeni odgrywa moda
Charakterystyka konsumentów w Wlk. Brytanii
Wysoki etnocentryzm podyktowany dumą narodową
opór wobec zmian
Niska lojalność wobec marki
Racjonalne dokonywanie zakupów…
… opakowań
Czynniki wpływające na wybór opakowania
klimat, jakość dróg, długość i okres dystrybucji
poziom dochodów
wielokrotności użytkowania
aspekty ekologicznie (freon, zwrotnie butelki)
potrzeby sprzedawców detalicznych
Problemy przy transferze informacji między kulturami/językami
dwu/wieloznaczność: słowo może być rozumiane na kilka sposobów (np. ang. table: stół, tablica, tabela)
interferencja: wyraz…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)