To tylko jedna z 47 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
1. Marketing międzynarodowy-istota i uwarunkowania rozwoju. Internacjonalizacja – różnorodne formy międzynarodowej współpracy gospodarczej państw i przedsiębiorstw, w tym zwłaszcza korporacji transnarodowych. Aktywne działania firmy w coraz bardziej złożonym, wielowymiarowym otoczeniu rynku międzynarodowego i globalnego. Globalizacja – oznacza proces intensyfikacji politycznych, kulturowych i ekonomicznych relacji na płaszczyźnie międzynarodowej. Jest zjawiskiem rosnących związków i współzależności między państwami , blokami państw, ich gospodarek i przedsiębiorstw. -przesłanki globalizacji- tworzą tendencje liberalizacji handlu zagranicznego, rosnące umiędzynarodowienie produkcji i dystrybucji, skracanie cyklu życia dóbr i usług. Internacjonalizacja jako proces, zjawisko czy typ zachowań rynkowych przedsiębiorstw ma określoną podbudowę teoretyczną, formułowaną na gruncie makro i mikroekonomii. Można je ująć w trzy podstawowe grupy: Teorie makroekonomiczne- rozpatrują procesy internacjonalizacji i międzynarodowy podział pracy na płaszczyźnie makro-państwa i gospodarki. Teorie mikroekonomiczne- wyjaśniają naturę internacjonalizacji poprzez analizę form i uwarunkowań aktywności międzynarodowej głównego podmiotu w gospodarce-przedsiębiorstwa z jego zróżnicowaną wiązką celów, zasobami, strategiami rozwoju i strukturą rynku, w ramach którego funkcjonuje lub na który ewentualnie zamierza wejść. Modele jednoczynnikowe: Monopolistycznej przewagi (zakłada, że przedsiębiorstwo podejmuje decyzje o wejściu w wymianę międzynarodową wówczas, gdy dostrzega szansę wykorzystania za granicą przewagi monopolistycznej osiągniętej na rynku krajowym) Reakcji oligopolistycznej- (naśladowanie zachowań rynkowych innych firm funkcjonujących w danym sektorze) Obszarów walutowych-( wyjaśnia istotę i mechanizm internacjonalizacji zróżnicowaniem cen, wielkością rynku i kosztami uruchomienia działalności za granicą, różnicami kursów wymiennych walut) Lokalizacji- (identyfikuje przesłanki internacjonalizacji poprzez poszukiwanie przez przedsiębiorstwo najkorzystniejszych miejsc wytwarzania i transportu, stanowiących łącznie przesłanki zjawiska określonego delokalizacją produkcji ) Teoria cyklu życia produktu- (wyjaśnia internacjonalizację poprzez diagnozę „problemu produktu”: skracanie jego żywotności rynkowej, przyśpieszenie zużycia moralnego) Teorie eklektyczne- identyfikują szeroki, złożony zestaw przesłanek leżących u podstaw internacjonalizacji i formułowania strategii marketingu międzynarodowego. Nazywane są modele wieloczynnikowe, które dzielimy na: Model J.H.Dunninga –(upatruje istotę internacjonalizacji współczesnych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)