Łożyska toczne-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1603
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Łożyska toczne-opracowanie - strona 1 Łożyska toczne-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

ŁOŻYSKA TOCZNE
1. Napisz wzór określający trwałość łożysk tocznych i opisz wielkości w nim występujące. Wyjaśnić znaczenie indeksu 10. Zdefiniować wielkość C.
L10 = (C/P)q Lw = (C/C)q = 1q = 1(mln obr)
L10 - nominalna trwałość w milionach obrotów (dla 90% badanych łożysk)
P - obciążenie zastępcze kryterialne w [N]
C - nośność ruchowa w [N]
q=3 dla łożysk kulkowych
q=10/3=3,333 dla łożysk wałeczkowych
C - obciążenie promieniowe łożyska, przy których 90% łożysk ulegnie uszkodzeniu po wykonaniu 106 obrotów
L10h = 1 000 000 / 60n * (C/P)q
Ln = L10*a1 L10h -trwałość w godzinach pracy łożyska
n - prędkość obrotowa [obr/min]
L10 - umowna trwałość łożyska wyznaczona dla przyjętej wymaganej niezawodności łożyska (najczęściej 90%, n=10 i wtedy Ln to L10)
2. Zasada pasowania łożysk w przypadku - nieruchome gniazdo, czop obraca się względem wektora obciążenia.
Pierścień wewnętrzny wału jest równomiernie obciążony - wszystkie punkty pierścienia przechodzą wszystkie stany obciążenia.
Pierścień zewnętrzny max jest obciążony zawsze w punkcie B.
Pierścień wewnętrzny współdziała z czopem.
Obciążenia poszczególnych kulek są różne (układ jest statycznie niewyznaczalny). Naprężenia stykowe kulek z pierścieniami zależą od promieni krzywizn.
Analiza obciążenia wykazała, że pierścień wewnętrzny jest równomiernie obciążony
- wszystkie punkty pierścienia przechodzą wszystkie stany obciążenia. Pierścień zewnętrzny natomiast maksymalnie jest obciążony zawsze w punkcie B. Analizując współdziałanie pierścienia wewnętrznego z czopem dojdziemy do wniosku, że najmniejszy nawet luz miedzy nimi doprowadzić może do obtaczania się pierścienia po czopie co z kolei doprowadzić może do zatarcia się łożyska. Pierścień zewnętrzny natomiast nie wykazuje tendencji do obracania się w gnieździe łożyskowym.
3. Wymień najczęściej występujące uszkodzenia łożysk tocznych i przyczyny ich występowania.
1. Wywołane zmęczeniem materiału:
-spalling
-pitting - polega na odrywaniu się cząstek materiału na wskutek rozklinowania pęknięć przez środek smarujący.
2. Pęknięcia lub rozbicia elementów tocznych
3. Wgniecenia na bieżni
4. Przyspieszone zużycie wywołane:
- zanieczyszczeniami
- korozja
- przepływem prądu
5. Pęknięcia koszyczka


(…)

… - co znacznie ułatwia montaż. Charakterystyczną cechą łożysk stożkowych jest kąt działania, który odpowiada kątowi a na bieżni pierścienia zewnętrznego. Im większy jest ten kąt, tym większa jest zdolność łożyska do przenoszenia obciążeń wzdłużnych. Konstrukcja łożysk stożkowych umożliwia przyjmowanie obciążenia osiowego tylko w m kierunku. Przy występowaniu obciążeń w dwóch kierunkach należy stosować łożyska…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz