Mosty napędowe

Nasza ocena:

3
Pobrań: 434
Wyświetleń: 2744
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Mosty napędowe - strona 1 Mosty napędowe - strona 2 Mosty napędowe - strona 3

Fragment notatki:


Zadania: Mosty napędowe  przenoszenie napędu  (momentu obrotowego)  z wału napędowego do kół, z odpowiednim  przełożeniem  przenoszenie wzajemnego oddziaływania między kadłubem samochodu i kołami jezdnymi, przy czym siły  pionowe są przenoszone przez elementy sprężyste zawieszenia, a siły poziome przez elementy wodzące  zawieszenia Mechanizmy napędowe MN:   przekładnia główna (PG)   mechanizm różnicowy (MR)   półosie napędowe   piasty kół MN: konstrukcja łącząca koła napędowe z kadłubem samochodu oraz zawierająca mechanizmy napędowe  przenoszące napęd z wału napędowego lub wprost ze skrzynki biegów do kół napędowych Mosty napędowe 1. most stanowi jednolitą sztywną konstrukcję (tzw. „ sztywny MN ”) 2. most składa się z zespołu przekładni głównej i mechanizmu różnicowego podwieszonych  do kadłuba pojazdu i przekazującego napęd na niezależnie zawieszone koła za  pośrednictwem osi przegubowych   Podstawowe konstrukcje MN Ad. 1: Zastosowanie: s. ciężarowe, zarówno przy napędzie kół  niekierowanych jak i kierowanych; rzadko w  przypadku samochodów osobowych, przy  czym zawsze do napędu kół  niekierowanych; wada :  duża masa nieresorowana Mosty napędowe 1. most stanowi jednolitą sztywną konstrukcję (tzw. „ sztywny MN ”) 2. most składa się z zespołu przekładni głównej i mechanizmu różnicowego podwieszonych  do kadłuba pojazdu i przekazującego napęd na niezależnie zawieszone koła za  pośrednictwem osi przegubowych   Podstawowe konstrukcje MN Ad. 1: Zastosowanie: s. ciężarowe, zarówno przy napędzie kół  niekierowanych jak i kierowanych; rzadko w  przypadku samochodów osobowych, przy  czym zawsze do napędu kół  niekierowanych; wada :  duża masa nieresorowana Mosty napędowe 1. most stanowi jednolitą sztywną konstrukcję (tzw. „ sztywny MN ”) 2. most składa się z zespołu przekładni głównej i mechanizmu różnicowego podwieszonych  do kadłuba pojazdu i przekazującego napęd na niezależnie zawieszone koła za  pośrednictwem osi przegubowych   Podstawowe konstrukcje MN Ad. 2: Zastosowanie: samochody osobowe (bardzo rzadko  s. ciężarowe) („szczątkowy most napędowy”) Mosty napędowe 1. most stanowi jednolitą sztywną konstrukcję (tzw. „ sztywny MN ”) 2. most składa się z zespołu przekładni głównej i mechanizmu różnicowego podwieszonych  do kadłuba pojazdu i przekazującego napęd na niezależnie zawieszone koła za  pośrednictwem osi przegubowych   Podstawowe konstrukcje MN Ad. 2: Zastosowanie:

(…)

…; 3 satelity na
jarzmie E (napędza F),
• prawa półoś (J) - przekładnia
walcowa o zazębieniu
wewnętrznym H-J z 3-ma
kołami pośrednimi K
umieszczonym na sworzniach L
• Koło pierścieniowe A wymusza obrót jarzma E sztywno (wielowypust) związanego z lewą półosią. Jest to obrót zgodny z kierunkiem A.
• Ponieważ S jest „swobodne”, będzie się obracało w kierunku przeciwnym do ruchu A i E. (prędkość kątowa E będzie mniejsza niż prędkość w sytuacji,
gdyby koło słoneczne S było unieruchomione). Z kinematyki PPL wynika, że prędkość kątowa E jest mniejsza niż prędkość kątowa A: następuje
redukcja prędkości między A i E.
• Ruch S wymusza poprzez zębnik H i koła pośrednie K ruch koła o zazębieniu wewnętrznym J. Dzięki K obracającemu się swobodnie na sworzniach L
następuje ponowne odwrócenie obrotów i w efekcie J obraca…
… maksymalnej mocy z prędkością maksymalną silnika
 Typy przekładni stosowanych jako PG:
1.
stożkowe
2.
hipoidalne
3.
ślimakowe
4.
walcowe
1, 2, 3:
stosowane w układach, w których oś wału korbowego silnika jest równoległa do
płaszczyzny symetrii (lub tzw. „osi wzdłużnej”) pojazdu
4:
w przypadku napędów zblokowanych z poprzeczne ustawionym silnikiem
5.
przekładnie podwójne
(tu z reguły 1-szy stopień…
… zębatych.
2. Dokładność montażu.
3. Sztywność kół zębatych i ich ułożyskowania (tu napięcie wstępne).
4. Możliwość dokładnej regulacji ustawienia kół zębatych, możliwość kasowania
luzów w ułożyskowaniu przekładni.
Ad. 3:
sztywność obudowy i elementów musi być tak dobrana aby przemieszczenia
elementów spowodowane odkształceniami były mniejsze niż nominalna dokładność
ustawienia zębnika względem koła…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz