To tylko jedna z 39 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zadania: Mosty napędowe przenoszenie napędu (momentu obrotowego) z wału napędowego do kół, z odpowiednim przełożeniem przenoszenie wzajemnego oddziaływania między kadłubem samochodu i kołami jezdnymi, przy czym siły pionowe są przenoszone przez elementy sprężyste zawieszenia, a siły poziome przez elementy wodzące zawieszenia Mechanizmy napędowe MN: przekładnia główna (PG) mechanizm różnicowy (MR) półosie napędowe piasty kół MN: konstrukcja łącząca koła napędowe z kadłubem samochodu oraz zawierająca mechanizmy napędowe przenoszące napęd z wału napędowego lub wprost ze skrzynki biegów do kół napędowych Mosty napędowe 1. most stanowi jednolitą sztywną konstrukcję (tzw. „ sztywny MN ”) 2. most składa się z zespołu przekładni głównej i mechanizmu różnicowego podwieszonych do kadłuba pojazdu i przekazującego napęd na niezależnie zawieszone koła za pośrednictwem osi przegubowych Podstawowe konstrukcje MN Ad. 1: Zastosowanie: s. ciężarowe, zarówno przy napędzie kół niekierowanych jak i kierowanych; rzadko w przypadku samochodów osobowych, przy czym zawsze do napędu kół niekierowanych; wada : duża masa nieresorowana Mosty napędowe 1. most stanowi jednolitą sztywną konstrukcję (tzw. „ sztywny MN ”) 2. most składa się z zespołu przekładni głównej i mechanizmu różnicowego podwieszonych do kadłuba pojazdu i przekazującego napęd na niezależnie zawieszone koła za pośrednictwem osi przegubowych Podstawowe konstrukcje MN Ad. 1: Zastosowanie: s. ciężarowe, zarówno przy napędzie kół niekierowanych jak i kierowanych; rzadko w przypadku samochodów osobowych, przy czym zawsze do napędu kół niekierowanych; wada : duża masa nieresorowana Mosty napędowe 1. most stanowi jednolitą sztywną konstrukcję (tzw. „ sztywny MN ”) 2. most składa się z zespołu przekładni głównej i mechanizmu różnicowego podwieszonych do kadłuba pojazdu i przekazującego napęd na niezależnie zawieszone koła za pośrednictwem osi przegubowych Podstawowe konstrukcje MN Ad. 2: Zastosowanie: samochody osobowe (bardzo rzadko s. ciężarowe) („szczątkowy most napędowy”) Mosty napędowe 1. most stanowi jednolitą sztywną konstrukcję (tzw. „ sztywny MN ”) 2. most składa się z zespołu przekładni głównej i mechanizmu różnicowego podwieszonych do kadłuba pojazdu i przekazującego napęd na niezależnie zawieszone koła za pośrednictwem osi przegubowych Podstawowe konstrukcje MN Ad. 2: Zastosowanie:
(…)
…; 3 satelity na
jarzmie E (napędza F),
• prawa półoś (J) - przekładnia
walcowa o zazębieniu
wewnętrznym H-J z 3-ma
kołami pośrednimi K
umieszczonym na sworzniach L
• Koło pierścieniowe A wymusza obrót jarzma E sztywno (wielowypust) związanego z lewą półosią. Jest to obrót zgodny z kierunkiem A.
• Ponieważ S jest „swobodne”, będzie się obracało w kierunku przeciwnym do ruchu A i E. (prędkość kątowa E będzie mniejsza niż prędkość w sytuacji,
gdyby koło słoneczne S było unieruchomione). Z kinematyki PPL wynika, że prędkość kątowa E jest mniejsza niż prędkość kątowa A: następuje
redukcja prędkości między A i E.
• Ruch S wymusza poprzez zębnik H i koła pośrednie K ruch koła o zazębieniu wewnętrznym J. Dzięki K obracającemu się swobodnie na sworzniach L
następuje ponowne odwrócenie obrotów i w efekcie J obraca…
… maksymalnej mocy z prędkością maksymalną silnika
Typy przekładni stosowanych jako PG:
1.
stożkowe
2.
hipoidalne
3.
ślimakowe
4.
walcowe
1, 2, 3:
stosowane w układach, w których oś wału korbowego silnika jest równoległa do
płaszczyzny symetrii (lub tzw. „osi wzdłużnej”) pojazdu
4:
w przypadku napędów zblokowanych z poprzeczne ustawionym silnikiem
5.
przekładnie podwójne
(tu z reguły 1-szy stopień…
… zębatych.
2. Dokładność montażu.
3. Sztywność kół zębatych i ich ułożyskowania (tu napięcie wstępne).
4. Możliwość dokładnej regulacji ustawienia kół zębatych, możliwość kasowania
luzów w ułożyskowaniu przekładni.
Ad. 3:
sztywność obudowy i elementów musi być tak dobrana aby przemieszczenia
elementów spowodowane odkształceniami były mniejsze niż nominalna dokładność
ustawienia zębnika względem koła…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)