Logistyka-rodzaje i funkcje kanałów dystrybucyjnych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 2688
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Logistyka-rodzaje i funkcje kanałów dystrybucyjnych - strona 1

Fragment notatki:

Ma objętość 5 stron zapisana w formacie doc. Notatka dotyczy rodzajów i funkcji kanałów dystrybucyjnych. Od czegoś trzeba zacząć więc może od definicji pojęcia kanałów dystrybucyjnych według Teodor Kramer. Nieco odmienne podejście do zagadnienia prezentuje Tadeusz Sztucki. Które również jest opisane w naszej notatce. Wydłużanie i skracanie długości kanałów dystrybucyjnych ma swoje zalety oraz wady, one wszystkie zostały tutaj przedstawione. Na koniec notatki przedstawiamy wnioski i ocenę.

Rodzaje i funkcje kanałów dystrybucyjnych
Rozpoczynając rozważania dotyczące podziału oraz funkcji kanałów dystrybucyjnych należałoby najpierw określić znaczenie pojęcia kanał dystrybucji. W literaturze przedmiotu występuje wiele definicji, różnią się one jednak nieznacznie. Generalnie autorzy są zgodni w interpretacji tego pojęcia, a różnice są mało istotne dla ogólnie przyjętej definicji.
Według Henryka Bronakowskiego kanał dystrybucji to „sposób połączeń i kolejność, w jakiej występują agencje i instytucje pośredniczą­ce, przez które przepływa jeden lub więcej strumieni towarów bądź usług. Kanał dystrybucji składa się z dwóch najważniejszych pod­miotów: producenta i odbiorcy — konsumenta oraz firm pośredniczą­cych i współuczestniczących. Są nimi firmy: handlu hurtowego, detalicz­nego, transportu, ubezpieczeń, bankowe, reklamowe, spedycyjne, dorad­cze, badawcze itp.”.
Można zauważyć, że kanał dystrybucyjny przyjmuje charakter liniowy, upodabnia się do drogi pokonywanej przez produkt lub usługę w podróży od producenta do konsumenta. Teodor Kramer pojęcie kanału dystrybucji definiuje podkreślając jego podwójny charakter, z jednej strony jako drogę, którą przebywa towar lub usługa wraz z jednoczesną zmianą ich wartości użytkowych, z drugiej zaś jako łańcuch instytucji pośredniczących w przepływie tych towarów i usług. Tak więc według Kramera „Przez proces dystrybucji rozumie się wszelkie czynności związane z pokonywaniem przestrzennych i czasowych różnic wy­stępujących między produkcją a konsumpcją. Chodzi tu o takie czynności, jak transport, magazynowanie, konserwacja i uszlachet­nianie produktów, czyli czynności związane z fizycznym transferem dóbr od producenta do finalnego odbiorcy. Drugą stroną tej działal­ności są sprawy związane z określeniem liczby i rodzajów ogniw pośredniczących w procesie dystrybucji, a także ustaleniem zadań dla poszczególnych uczestników tego procesu.
Wszystkie podmioty uczestniczące w sposób bezpośredni lub pośredni w tej działalności tworzą kanał dystrybucji. Można zatem powiedzieć, że kanał dystrybucji jest to z jednej strony droga, którą jest przesuwany towar od producenta do konsumenta (zmieniają­cy właściciela i kumulujący coraz to nowe wartości użytkowe), z drugiej strony — łańcuch instytucji, za pośrednictwem których dokonuje się przepływ towarów, usług i informacji na rynek”.
Nieco odmienne podejście do zagadnienia prezentuje Tadeusz Sztucki, który zdecydowanie podkreśla, że kanał dystrybucyjny nie jest jedynie drogą pokonywaną przez towar czy usługę, czy też szeregiem instytucji uczestniczących w przesuwaniu dóbr od producenta do klienta, lecz jest także istotnym źródłem wielu ważnych informacji. Sztucki stwierdza, że: „Głównym celem dystrybucji produktów jest dostarczenie ich nabywcom we właściwej jakości, w odpowiednim czasie i miejscach, przy najbardziej dogodnych formach i warunkach dokonywania zakupów i po możliwie najniższych kosztach ponoszonych przez każde przedsiębiorstwo uczest­niczące w doprowadzaniu

(…)

… produktu.
Decyzja utworzenia kanału dystrybucyjnego określonego rodzaju ma istotne znaczenie dla powodzenia podejmowanego przedsięwzięcia, dlatego też nie może być ona nieprzemyślana lecz musi być rozważna i świadoma. Literatura:
Bronakowski Henryk, Rynek i Marketing, Politechnika Białostocka, Białystok 1994.
Kramer Teodor, Podstawy Marketingu, PWE, Warszawa 1995.
Sztucki Tadeusz, Marketing…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz