Istota i znaczenie dystrybucji w marketingu
Istotnym elementem działalności marketingowej mającej wpływ na efektowne
działania jest dystrybucja. Dystrybucja są to drogi (kanały dystrybucyjne), którymi
przemieszczamy produkty od wytwórcy do ostatecznych odbiorców.
Dystrybucja obejmuje wszelkie decyzje i czynności związane z dostarczaniem
wytworzonych produktów finalnemu nabywcy. Zadaniem dystrybucji jest
rozmieszczenie produktów w dogodnych dla nich warunkach, odpowiadającym
ich miejscu i czasie po możliwie do zaakceptowania cenie.
W działalności marketingowej w sferze produkcji wyróżniamy szereg układów
organizacyjnych przykładowo mogą one przedstawiać się następująco:
PRODUCENT --------------------------------------------------------------KONSUMENT
PRODUCENT-----------------------DETALISTA-------------------KONSUMENT
PRODUCENT-----HURTOWNIK-----DETALISTA---------KONSUMENT
PRODUCENT AGENT HURTOWNIK DETALISTA KONSUMENT
PRODUCENT-AGENT-HURTOWNIK-AGENT-DETALISTA-KONSUMENT
Kanał dystrybucji możemy podzielić ze względu na kryteria:
Występowanie pośrednika
- kanał bezpośredni ( brak pośrednika)
- kanał pośredni (występuje pośrednik)
Liczba kolejnych ogniw (przekrój pionowy)
- kanały krótkie ( mała liczba ogniw)
-kanały długie (duża liczba ogniw)
Liczba uczestników w każdym ogniwie (przekrój poziomy)
- kanały wąskie ( mała liczba uczestników na danym szczeblu)
- kanały szerokie ( duża liczba uczestników na danym szczeblu)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)