To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Logika - wykład - 26.02.2007, 5.03.2007
Ułomności języków etnicznych - brak precyzji, jednoznaczności wypowiedzi
- intencjonalna (np. „Kawę bym wypił , z kobietą , w łóżku poleżał.”)
- obiektywne Logika starożytnych Logika jako metoda logika jako n auka Logika jako metoda (argumentacja, zbijanie argumentów) logika jako nauka (uporządkowany system pojęć) Zenon z Elei (V w p.n.e. - przedstawiciel szkoły Parmenidejskiej [rzeczywistość nie sprowadza się do tego co jest widzialne, jest raczej wielopoziomową strukturą, właściwy byt jest osiągalny dla rozumu a zmysły osiągają jedynie warstwe wrażeń, byt - jeden wieczny nieruchomy], Zenon sprzeciwiał się temu, twierdził, że byt jest zmienny [paradoksy - argumenty przeciw ruchowi: dychotomia t1 t2 t3 x|-----------------------a------------b------c------|y t1+t2+t3 = nieskończoność - ruch jest niemożliwy Achilles Achilles - żółw: Zenon twierdził, że Achilles nigdy nie dogoni żółwia jeśli tylko żółw na początku chociaż troche wyprzedza Achillesa ------------------------------------------------ strzała suma spoczynków /= ruch stadion rydwan zmienia swoje położenie w stosunku do publiczności, ale często nie zmienia położenia w stosunku do innego rydwanu. Zenon twierdził, że rydwan nie może jednocześnie się poruszać i pozostawać w spoczynku. ] ) Sokrates - żył na przełomie IV i V w p.n.e. - ojciec etyki (intelektualizm etyczny), Dobro moralne = cnota Dobra moralne zapewniały człowiekowi szczęście. Twierdził też że dobro moralne = wiedza, a zło pochodzi z niewiedzy (świadomie nikt zła nie czyni). Sokrates był uważany za mistrza prowadzenia dialogu, całe życie spędził na rynku ateńskim rozmawiając. Dyskusja: - metoda negatywna (inaczej „ironia sokratejska, zbijanie argumentów przeciwnika, wykazywania jego słabości, uświadamianie mu jego niewiedzy tak aby zwątpił w soją wiedzę) - metoda pozytywna (inaczej „majeutyczna”, naprowadzanie rozmówcy na właściwy tok myślenia, sztuka zadawania pytań) Sokrates zwracał dużą uwagę na definicje. Kazał rozmówcą definiować pojęcia których używają. Szkoła megarejska (Euklides) Rozwinęła kunszt prowadzenia sporów i dyskusji. Erystyka = dialektyka zdeprawowana Eubulides: Paradoks kłamcy: czy zdanie „kłamca kłamie” jest prawdziwe czy fałszywe. Wg. Definicji kłamcy zdanie jest fałszywe
(…)
… domagają się dowodu który polega na umieszczeniu sądu w hierarchii i odniesieniu go do sądu wyższego. Sylogizmy - schematy wnioskowania w strukturze sądów.
Np. Sokrates jest człowiekiem.
Człowiek jest śmiertelny. Wniosek: Sokrates jest śmiertelny.
Na szczycie hierarchii pojawiają się `najwyższe prawa myślenia' które nie domagają się dowodu:
Zasada tożsamości - A=A wszelkie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)