To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kwalifikacja konstrukcji pozostawienia bez rozpatrzenia Nie ma w tej kwestii jednolitej praktyki ani wykładni co do formy pozostawienia bez rozpatrzenia.
Możliwe są trzy formy pozostawienia bez rozpatrzenia:
czynność materialno-techniczna uczynienie ręcznej lub maszynowej notatki przez pracownika organu na dokumencie o pozostawieniu bez rozpatrzenia na podstawie art. 64 § 1 lub § 2 Kpa.
Charakter przepisów procesowych (ius cogens). Wola strony nie może być modyfikowana. Skoro Kpa nie podaje formy, to nie oznacza to, że organ może dokonać czynności w formie postanowienia czy decyzji administracyjnej. Kpa nie zawiera jakiegoś ogólnego postanowienia, że każda czynność ma być wykonywana w formie postanowienia. (argument za)
postanowienie (postulowany)
art. 123 § 1 Kpa W toku postępowania organy administracji publicznej wydają postanowienia. art. 123 § 2 Kpa Postanowienia dotyczące poszczególnych kwestii wynikających w toku postępowania, lecz nie rozstrzygające o istocie sprawy, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.
Definicja postanowienia - czynność procesowa, w której następstwem jest rozstrzygnięcie poszczególnych kwestii proceduralnych, które pojawiły się w toku postępowania.
Sytuacja, kiedy oceniamy, że podanie zawiera błąd formalny jest niewątpliwie kwestią procesową; problem proceduralny, to ocena tego, czy brak formalny istnieje, powinno się więc rozstrzygnąć w drodze postanowienia.
Interpretacja dr A. Skóry - tok postępowania ulega uruchomieniu, gdy zapoczątkowany zostanie przez podanie niewadliwe (prawidłowe). Czy nie będzie w związku z tym kwestią przedprocesową? Przecież postępowanie toczyć się zaczyna z chwilą wszczęcia. W przypadku oceny ewentualnych braków formalnych podania postępowanie jeszcze się nie toczy.
Inna interpretacja - każde podanie, nawet wadliwe uruchamia postępowanie. W art. 61 § 3 Kpa brak przymiotnika „niewadliwego żądania”, co nasuwa przypuszczenie, że każde podanie uruchamia postępowanie.
Biorąc więc pod uwagę art. 123 § 2 Kpa pozostawienie bez rozpatrzenia wadliwego formalnie podania może być dokonane w formie postanowienia, gdyż jest to w rozumieniu art. 123 Kpa kwestia procesowa. Wbrew wyraźnemu brzmieniu art. 123 Kpa postanowienia wydawane są przed i po zakończeniu postępowania (np. ustalenie kosztów postępowania).
Jest to problem proceduralny, pojawiający się przed lub po, ale charakter procesowy przesądza.
w drodze decyzji administracyjnej Ten pogląd bardzo długo dominował, ale teraz doktryna zaczyna się od niego odcinać.
Uzasadnienie znajduje się w przepisach art. 104 Kpa, który stanowi:
§ 1 organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji administracyjnej, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)