Kulturowy wymiar mediów - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1505
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kulturowy wymiar mediów - wykład - strona 1 Kulturowy wymiar mediów - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Kulturowy wymiar mediów
Kultura jako proces komunikacji.
Proces komunikacji w mediach pojmowanych w kontekście ich kulturowego protokołu obsługi (podobnie jak w przypadku wytworów kultury masowej, ludzie wykazują sporą kreatywność w wykorzystywaniu technologii komunikacji).
Symboliści - nie istnieje rzeczywistość nie zapośredniczona znakowo; świat poznawany zmysłami jest iluzoryczny i skrywa prawdziwy świat niepojmowalny zmysłami czy rozumem. Ten idealny świat można pojąć tylko poprzez symbole, w tym kulturowe.
Szkoła kanadyjska - Walter Ong i miękki determinizm technologiczny - przyjęcie jakiegoś medium zmienia porządek społeczny.
Claude Lévi-Strauss (czyt. klod lewi straus) dzielił społeczeństwa na zimne i gorące. Zimne dążą do zachowania obecnego porządku rzeczy i minimalizowania skutków zmian historycznych. Społeczeństwa gorące są napędzane zmianami historycznymi i myślą o sobie w porządku ewolucyjny.
Jan Asman (egiptolog), nawiązując do podziału Lévi-Straussa, wymyślił gorące i zimne kultury pisma. Wyszedł z założenia, że to samo medium (u niego pismo) może wywołać różne skutki w różnych cywilizacjach. Jest to raczej cechą pisma alfabetycznego, nie migowego czy innego znakowego. Dawniej pismo nie służyło utrwalaniu kultury, a administrowaniu społecznością lub kolportowaniu woli władcy na odległość (tak było np. z pismem egipskim: nie służyło przekazywaniu wyższych idei. Jeśli już, to ten wymiar pisma dotyczył wąskich elit).
Spisywanie jest procesem wtórnym. Przechodzimy od medium do medium, gdy nowe potrzeby nie mogą być zaspokojone przez dawniej istniejące protokoły, np. spisywanie rodzi się, gdy przerwana zostaje ciągłość kulturowa i rodzi się ryzyko utraty przekazów ustnych.
Dyferencjacja - tekstom kultury nadaje się różną wartość, dokonuje się selekcji tradycji ważnych i nieważnych. Rodzi się tu inny problem ustny przekaz, który jest spisany, zostaje wyrwany ze swojego komunikacyjnego kontekstu, czytany 200 lat później nie jest już tak czytelny (problemy z interpretacją). W odpowiedzi na to powstają teksty sekundarne - przypisy i komentarze o charakterze wyjaśniającym
Kumulatywność - powstaje biblioteka, wraz z nią możliwość udostępniania tekstów. Przez to mnożą się interpretacje tych samych tekstów.
Dawniej przed przepisaniem jakiegoś dzieła myślano długo nad wyborem właściwego (przepisanie jednego zajmowało bardzo dużo czasu). To podnosiło wartość tekstów, a teksty kanoniczne wchodziły do programu edukacji. Dziś mamy do czynienia z inflacją słowa.
Języki żywe i martwe.
Przed powstaniem druku rodzi się wyobrażenie o wspólnym rdzeniu języka . Powstanie druku przyczynia się do krystalizacji i stabilizacji języków narodowych.

(…)

… i ich interpretację.
Pismo wykształca analityczne zdolności.
Od Marshalla McLuhana w górę.
Przejście od Galaktyki Gutenberga (kultury tekstualnej) do kultury wizualnej. Rozumienie analityczne, poznanie narracyjne i liniowa reprezentacja czasu miały silny związek z kulturą pisma. W kulturze wizualnej dochodzi do upodrzędnienia zmysłu słuchu.
Z tym słuchem to dlatego, że McLuhan był ogromnym przeciwnikiem radia (ze względu na jego rolę w kształtowaniu władzy nazistowskiej). Jego zdaniem radio w odróżnieniu od pisma, transmituje charyzmę, temperament wypowiedzi i to w czasie rzeczywistym. Ma więc ogromny potencjał manipulacyjny.
GB - Mathiew Arnold, założyciel radia BBC, tworzył ramówkę medium masowego, jednocześnie silnie krytykując społeczeństwo masowe. Jego zdaniem radio spełniało trzy funkcje: edukacyjną, informacyjną i rozrywkową. Kolejność nie jest przypadkowa. Radio z początku nie miało komunikować treści politycznych. W latach 60. powstają pierwsze stacje pirackie emitujące muzykę rozrywkową. Początkowo spotyka się to z silnym sprzeciwem BBC. Jednak presja społeczna sprawia, że BBC decyduje się stworzyć 4. program radiowy w całości poświęcony rozrywce, w tym muzyce tanecznej/ rozrywkowej.
USA - pogadanki Roosevelta, w których wraz występował z żoną i tłumaczył swoje działania polityczne. Radio jak żadne inne medium stworzyło iluzję, że jest osobiste (indywidualne, każdego odbiorcy). W USA uważano radio za medium komercyjne. Polityk powinien więc zapłacić za możliwość wygłoszenia pogadanki (nic o misji społecznej). Ciekawostka: pojęcie „soap opera” wzięło się stąd, że w pewnym momencie ramówki radiowej emitowano sagę rodzinną sponsorowaną przez Palmolive. Pojęcie przeniknęło potem do telewizji.
GB - telewizja BBC, choć była liderem Europy, i tak notowała opóźnienie w stosunku do porządku medialnego USA. Pierwsza transmisja na żywo miała miejsce 1955 roku (koronacja Elżbiety II). Choć zarejestrowanych odbiorników były 4 miliony, koronację obejrzało 20 milionów widzów, z czego większość w kinach. BBC…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz