Radio w Wielkiej Brytanii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 476
Wyświetleń: 1358
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Radio w Wielkiej Brytanii - strona 1 Radio w Wielkiej Brytanii - strona 2 Radio w Wielkiej Brytanii - strona 3

Fragment notatki:

Radio w Wielkiej Brytanii Wstęp Wielu badaczy twierdzi, że radio ma swój początek właśnie w Wielkiej Brytanii. W 1897 roku G. Marconi, po wielu latach ciężkich prób, jako pierwszy na świecie opatentował radio. Jednak potrzeba było czasu, aby upowszechnić ten wynalazek. Nadawanie regularnych programów radiowych rozpoczęto dopiero w latach '20. Pierwszą próbną audycję przypisuje się angielskiej Marconi Company z 1920 roku.
Brytyjski rynek mediów elektronicznych na dobre rozpoczął swoją działalność wraz z powołaniem w 1922 roku przez Brytyjską Pocztę British Broadcasting Company, które w 1926 roku przekształciło się w British Broadcasting Corporation. Dnia 1 stycznia 1927 roku mocą Karty Królewskiej (The Royal Charter) BBC stała się niezależną instytucją publiczną, a pierwszym Dyrektora Generalnego został J. Reith'a. Oparł on swoją wizję na czterech zasadach, które do dziś są uznawane za filary konstruujące działalność koncernu: media publiczne powinny posiadać stabilne źródło finansowania (abonament) i zagwarantowany prawnie monopol rynku, tak aby móc wypełniać ideę służby publicznej, w poczuciu moralnej odpowiedzialności. Oczywiście monopol został w późniejszych latach przełamany. Historia - 3 etapy rozwoju radiofonii brytyjskiej: 1. Okres monopolistycznej pozycji BBC (1922-1972)
2. Kontrolowany pluralizm rynku (dualizm własnościowy) (1972-1990)
3. Komercjalizacja rynku połączona z wprowadzeniem nowych rozwiązań technologicznych (od 1990)
Ad.1 14 listopada 1922 roku rozpoczęto emisje regularnych programów radiowych. Pierwsza stacja powstała w Londynie i opatrzona była symbolem „2LO”. Wkrótce pojawiły się też kolejne, min. „5IT” w Birmingham oraz w Manchesterze „2ZY”. Działalność nadawczą podejmowały też lokalne stacje radiowe. W latach '30 w ramach BBC istniało już 6 dużych stacji, emitujących programy regionalne oraz 4 ogólnokrajowe. Początkowo na antenie można było usłyszeć głównie programy muzyczne, teatralne i edukacyjne. Nadawano również wiadomości z kraju i zagranicy, słabością jednak był fakt, że ze względu na ograniczenia, dopiero po godzinie 19. (ograniczenia Min. Poczty w wyniku kompromisu z wydawcami prasy codziennej obawiającymi się utraty pozycji). BBC szybko stała się ważnym uczestnikiem życia społecznego i kulturalnego. Reith stworzył bowiem koncepcję radia opartego na określonych standardach i wartościach, które miało przede wszystkim służyć społeczeństwu dostarczaniem wiarygodnych informacji i rozrywki na wysokim poziomie. Hasłem przewodnim była „wspólna kultura” - chodziło o stworzenie platformy kulturalnej dla wszystkich grup narodowych i społecznych. I tak na przestrzeni lat BBC stała się największym na Wyspach mecenatem kultury. Na potrzeby radia powstała nawet The BBC Symphony Orchestra.


(…)

… była już wtedy w coraz większym stopniu skupiona na telewizji.
W 1966 roku pozwolenie na nadawanie w ramach BBC otrzymało 9 stacji lokalnych, które niebawem uzyskały wysoką popularność, co po 3 latach pozwoliło na rozbudowę sieci lokalnych do 40. Mimo to pojawiały się już pierwsze pomysły komercjalizacji brytyjskiego radia.
Ad.2 I tak w 1972 r. na mocy Sound Broadcasting Act powołano Independent Local Radio (ILR…
… również sukcesywne podnoszenie opłat abonamentowych, wykluczając tym samym możliwość wprowadzenia jakichkolwiek reklam. Owocem tego była przeprowadzona przez J. Birta reforma wewnętrzna BBC, a następnie podział korporacji na część komercyjną - BBC Worldwide i niekomercyjną. Drugim etapem reform był kolejny podział na BBC Broadcast (odpowiadająca za zlecanie produkcji i tworzenie ramówek) i BBC Production…
… jako publiczny nadawca.
Oprócz przemiany struktury korporacji zaszły tez zmiany programowe. (szczególnie za sprawą nowego dyrektora generalnego BBC - G. Dyke'a) Radio 1, realizujące obecnie format European Hits, skierowany przede wszystkim do młodzieży (teoretycznie grupę docelową stanowią osoby w wieku 16-24 lata); prezentuje programy muzyczne, rozrywkowe, kampanie społeczno - edukacyjne; Serwisy informacyjne…
… są też:
Five Live Sports Extra - głównie sport; uzupełnienie Radia 5 Live; jeśli dwie ważne imprezy sportowe odbywają się w tym czasie, istnienie dwóch kanałów pozwala BBC Radio na przeprowadzenie dwóch, równoległych transmisji
1Xtra - kolejny kanał muzyczny, rap, dnb, hip hop, reggae, gospel czy dancehall; uzupełnienie Radia 1; 1Xtra powstało w 2002 roku, nowa stacja miała być odpowiedzią na najnowsze trendy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz