Kultura jako element kontroli społecznej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kultura jako element kontroli społecznej - strona 1 Kultura jako element kontroli społecznej - strona 2 Kultura jako element kontroli społecznej - strona 3

Fragment notatki:


Kultura jako element kontroli społecznej Proces socjalizacji uspołecznia człowieka, ma nas przystosować do życia społecznego, prowadzi do kształtowania osobowości człowieka.
Socjalizacja może nas uczyć jakie potrzeby zaspakajać i kiedy. Jesteśmy socjalizowani przez całe życie. Abraham Maslow twierdził, że nasza hierachia potrzeb ma charakter piramidy: potrzeby biologiczne (są potrzebami braku), potrzeba bezpieczeństwa (brak zagrożenia psychicznego i fizycznego, również potrzeba braku - neurotyk dąży chorobliwie do zapewnienia sobie poczucia bezpieczeństwa), potrzeba przynależności, potrzeby szacunku i uznania, potrzeba samorealizacji (na samym szczycie). Większa część potrzeb kształtowana jest kulturowo. Niewiele potrzeb możemy zaspokoić sami, nigdy nie możemy zaspokoić wszystkich naszych potrzeb. Kontrola społeczna uczy nas o wzorach, zachowaniach, wartościach i normach społecznych prowadzących do zaspokojenia potrzeb. Głównymi narzędziami kształtującymi hierarchię potrzeb są religia, prawo i moralność. Kultura i struktura społeczna wpływają i kształtują nasze indywidualne skłonności. SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA LUDZKIEJ OSOBOWOŚCI
Kulturowy ideał osobowości jest narzucany przez proces internalizacji i składa się z cech i zachowań akceptowanych społecznie.
PROCES SOCJALIZACJI, A ROLE SPOŁECZNE Teoria ról społecznych zajmuje się badaniem, w jaki sposób spełniane są wymagania nakładane na jednostkę przez społeczeństwo. Rola społeczna to względnie statyczne i wewnętrznie spójny system zachowań i cech będących reakcjami na zachowania innych osób i przebiegających według mniej lub bardziej wyraźnie ustalonego wzoru. Wiążą się z nią prawa i obowiązki, a także uczucia, których natężenie zależy od stopnia identyfikacji z daną rolą. Każdy człowiek funkcjonuje na dwóch płaszczyznach: indywidualizacji i identyfikacji. Integrację elementów osobowości zawdzięczamy trzem mechanizmom motywującym działania:
-dążenie do utrzymania poczucia własnej tożsamości
-dążenie do utrzymania i poczucia własnej kontroli nad rzeczywistością (człowiek o poczuciu kontroli uznaje, że wyniki jej działań w różnych sytuacjach zależą od niej samej, człowiek bez takeigo poczucia ma wrażenie zupełnego braku wpływu na wyniki działań)
-dążenie do utrzymania i wzrostu własnej wartości
CZŁOWIEK W PROCESIE SOCJALIZACJI
Człowiek jest istotą społeczną, ukształtowaną przez kulturę w procesie socjalizacji: posiada cechy psychogenne (np. temperament), biogenne (modyfikowane w procesie socjalizacji) i socjogenne.
Socjologicznie człowieka kształtują:
-kulturowy ideał osobowości


(…)

… jest nauka zachowań z ogólnie przyjętymi normami społecznymi i według określonych wzorów. WZÓR KULTUROWY określa sposób zachowania uznany w określonej grupie, dopuszczalny i skuteczny w określonej sytuacji. INTERNALIZACJA to proces służący do przyjmowania w procesie socjalizacji wzorów zachowań, norm i wartości tworzonych przez daną kulturę za własne. RODZINA to pierwsza grupa, w której dziecko styka…
… znaczenia języka
-rozwój myślnenia pojęciowego
-system opanowywania wiedzy i umiejętności społecznych
-wejście w śwait instytucji
KONFORMIZM JAKO SPOSÓB P0RZYSTOSOWANIA SIĘ JEDNOSTKI DO SPOŁECZEŃSTWA
Formowanie się tożsamości społecznej i osobistej polega na indywidualizacji i identyfikacji. Konformizm to zmiana zachowania związana z wpływem innych osób (zarówno rzeczywistym, jak i wyimaginowanym). Mamy…
…, które twierdzą, że są jedyną słuszną drogą do prawdy religijnej, ale nie są w pełni zintegrowane z kulturową większością społeczeństwa. Zaiwerają elementy odosobnienia, odrzucają normy i wartosci kultury dominującej, powstają czasem w wyniku oderwania od wielkiej grupy wyznaniowej. Kładą nacisk na osobiste doświadczenie i emocjonalny stosunek do praktyk religijnych.
CHARYZMA: cechy osoby, która pociąga…
… się symboli, służących do porozumiewania się. Obie strony komunikacji posługują się tymi samymi symbolami, ale podlegają one interpretacji zarówno strony mówiącej (nadającej), jak i odbierającej. Osoby komunikujące się budują własne znaczenia. Pod tym względem każda grupa jest inna: wypracowuje swój obszar znaków i znaczeń, wypracowuje własną kulturę.
ZMIANY 1989: Plan Balcerowicza nie uwzględniał akspektu społecznego: nawet jeśli nie akceptowaliśmy poprzedniego systemu, mamy zakorzenione pewne wzorce. W latach 90tych dokonały się zmiany ustrojowe, wprowadzono demokrację i kapitalizm, ale zmiany w mentalności, struktury wartości, norm, wzorów kulturowych wymagają czasu. Świadomość i mentalność nie zmienia się rewolucyjnie, tylko ewolucyjnie. Trzeba poczekać, aż umrze pokolenie, które zakorzenione…
… na temat tego, co inni o nas myślą.
Od ludzi oczekujemy potwierdzenia naszej jaźni - co jest dobre dla ludzi o wysokiej samoocenie, ale nie dla tych o zaniżonej, co zrozumiałe.
Sankcje za przekroczenie barier mogą być pozytywne lub negatywne:
-ostracyzm towarzyski
-plotki
-ośmieszenie
to sankcje za wyłamanie się z konwencji towarzyskiej wymierzane jednostce przeciwstawiającej się wymierzane, aby zachować…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz