Krytyka chrześcijaństwa w filozofii Nietzschego-opracowanie, I sem

Nasza ocena:

3
Pobrań: 742
Wyświetleń: 2800
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Krytyka chrześcijaństwa w filozofii Nietzschego-opracowanie, I sem - strona 1 Krytyka chrześcijaństwa w filozofii Nietzschego-opracowanie, I sem - strona 2 Krytyka chrześcijaństwa w filozofii Nietzschego-opracowanie, I sem - strona 3

Fragment notatki:

. KRYTYKA CHRZEŚCIJAŃSTWA W FILOZOFII NIETZSCHEGO
- wszystkie pozytywne uczucia w potocznej moralności chrześcijańskiej - gotowość niesienia pomocy, bezinteresowność, miłość itd. - w rzeczywistości są ukrytą żądzą zemsty;
- w jaki sposób nastąpiło odwrócenie? → państwo zostało narzucone słabym przez silnych. Jego tworzenie polegało na tłumieniu pragnienia słabych do samorozwoju oraz powstrzymaniu ich działań. Kierują to pragnienie wyłącznie przeciwko sobie, co przeradza się w maltretowanie samego siebie. Najsilniejszym wyrazem samoudręczenia jest złe sumienie toteż stworzono altruizm jako kategorię moralną. Moralność ta jest więc moralnością uciskanych niewolników.
- Chrześcijańska moralność wypływa z nienawiści do siebie samego i dlatego owa kultura jest napiętnowana pogardą dla ludzi;
- Jest to kultura o nihilistycznym charakterze (nihilizm jest negacją człowieka i życia, la których wyrazem jest moralność chrześcijańska)
- Choć wypowiada ostre słowa o chrześcijaństwie nie formułuje właściwie żadnego zarzutu;
- Analizuje manifesty rzekomej miłości bliźniego. Jego zdaniem wykonywanie czynności takich jak dobroczynność, dawanie, pomoc, chwalenie i pocieszanie, człowiek osiąga radość sprawianiem przyjemności. Doznaje się szczęścia dzięki „drobnej przewadze” .
- Moralność chrześcijańską uznaje za słaby przejaw manifestacji woli mocy (jest pierwotniejsza od moralnej oceny wartości - jest „poza dobrem i złem”, tkwi u podstaw ustanawiania przez człowieka wartości);
- Nietzsche nie dostrzega jednak alternatywy dla kultury chrześcijańskiej:
►ateistyczna nauka nie stanowi alternatywy dla chrześcijańskiej negacji życia, ponieważ także należy do chorej kultury;
►to samo odnosi się do filozofii - w jej abstrakcyjnej myśli wyraża się wrogość wobec życia;
- na bazie słowa „ofiara”, można zbudować obraz chrześcijanina cierpiętniczego, dolorystycznego, a Boga przedstawić jako wymagającego wyrzeczeń wroga radości. To byłby znienawidzony przez autora Tako rzecze Zaratustra słaby Bóg niewolników. Toteż Nietzscheańska krytyka chrześcijaństwa stawia teologom wysokie wymagania.
- Odrzucenie Boga i nieśmiertelności łączy się u Nietzschego z subtelną analizą emocji, które stanowią inspirację takich religii, jak chrześcijaństwo. Pojęcie Boga jest, według Nietzschego, niezwykle szkodliwe, ponieważ służy, zwłaszcza moralistom chrześcijańskim, do deprecjonowania ziemskiego szczęścia i innych świeckich wartości. "Pojęcie Boga", pisał on, "zostało wymyślone jako przeciwieństwo pojęcia życia - wszystko, co szkodliwe, trujące i znieważające, cała śmiertelna wrogość do życia, zostały połączone w jedną koszmarną całość." Prace Nietzschego zawierają również tyrady przeciwko litości i niejasne sugestie, by eksterminować "niedorajdów i nieudaczników". ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz