To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kryteria psychologiczne:
a) zdolność rozpoznania znaczenia czynu
b) zdolność pokierowania postępowaniem
W ujęciu współczesnej psychologii zdolność rozpoznania znaczenia czynu lub pokiewania przez sprawcę swoim postępowaniem to wybrane, formalne właściwości procesu motywacyjnego, w tym zwłaszcza stopień jego samokontroli.
Środki zabezpieczające:
Cel stosowania : zapobieżenie ponownemu popełnieniu czynu zabronionego przez sprawcę działającemu w stanie niepoczytalności czy też poczytalności znacznie ograniczonej
Motywacja jako kryt. kwalifikacyne czynu
"Stan silnego wzburzenia - afekt fizjologiczny - 148, par. 4kk
"w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie - 148, par. 2 kk
obligatoryjne odstąpienie od wymierzenia kary jeżeli przekroczenie granic obrony koniecznej było wynikiem strachu lub wzburzenia usprawiedliwionych okolicznościami zamachu 25, 3 kk przekorczenie granic obrony koniecznej
nieletni :
diagnoza asocjalności
psycholog
Wykład IV - 12.03.2012 Model II - przebywanie w towarzystwie zdemoralizowanych kolegów
Identyfikacja problemu - źródła informacji
od rodziców, nauczycieli, innych osób, od osoby badanej na temat jej najbliższych kolegów
Sposoby, w jakie zyskujemy informacje, rodzaj pytań
czy twoi najbliżsi koledzy byli karani przez sąd lub mieli jakąś sprawę w sądzie?
czy piją alkohol, nadużywają środków odurzających?
czy wiesz, że kiedykolwiek popełnili przestępstwo?
Warto pamiętać, że te źródła informacji mają pewne ograniczenia (np. solidarność nieletnich)
Analiza problemu
1. Rozmiar i nasilenie symptomu:
dążymy do poznania rozmiaru symptomou przez ustalenie czy przebywanie w towarzystwie to wybór czy konieczność
określenie więzi z grupą
grupy formalne czy oparte na głębszych związkach emocjonalnych?
grupa zadaniowa czy zabawowa?
jakie miejsce w grupie ma badany?
2. Przyczyny wiązania się z grupą
czynniki środowiskowe, np. zła atmosfera w domu rodzinnym
brak opieki i zainteresowania ze strony rodziców
odrzucenie dziecka przez rodziców
odrzucenie przez grupę formalną, np. klasa
brak akceptacji w środowisku szkolnym
nasilenie tego poczucia odrzucenia
3. Uwarunkowania podmiotowe : wyraźne i widoczne odchylenia od normy fizycznej i psychicznej, uznawanej w danej grupie
wyraźnie niższy poziom wiadomości szkolnych i stałe nieradzenie sobie z zadaniami szkolnymi;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)