To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kratownica Rychtera
W 1884 roku (według innych źródeł w 1887 roku) profesor Politechniki Lwowskiej Józef Rychter opublikował swój projekt drewnianej kratownicy mostowej (rys. 5.31) [19]. Była to kratownica o równoległych słupkach tak połączonych z pasami, że mogły one pracować tylko na rozciąganie. Pasy składały się ze zmiennej liczby belek w zależności od sił panujących w poszczególnych przedziałach. Liczba belek w pasach mogła dochodzie do sześciu. Zastrzały' opierały się o piętki, natomiast słupki zone z pasami za pomocą klinów dębowych [16], [47].
Profesor Skibiński pisał o tym systemie „Charakterystyczne znamiona tego systemu polegają na użyciu pionowych składników kraty na ciągnienie, a ukośnych na ciśnienie, na racjonalnym przenoszeniu sił ciągnących tak na składniki kratownicy, jako też na pasy, na łatwej do uzyskania zmienności przekrojów w pasach i w kratownicy, nareszcie na prawidłowym opracowaniu szczegółów. Posiadając zresztą tę samą zaletę łatwej wymiany poszczególnych składników co system Ibjańskiego, wymaga cokolwiek mniej materiału, a może być do znacznie większych świateł stosowany, gdyż światło 70 m da się jeszcze tym systemem uzyskać ..." (rys. 5.32).
Pierwszy most systemu Rychtera zostai zbudowany w 1900 r. na rzece Rybnicy pod wynosiła 20 m w świetle. W 1906 r. czteroprzęsło-wy most (4 x 25 m) tegoż systemu został zbudowany na Bugu pod Krystynopolem.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)