Korespondencja w sprawach osobowych, finansowych, z kontrahentami przedsiębiorstwa, instytucjami finansowymi, organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego Spośród wielu zadań wchodzących w zakres obowiązków sekretariatu ważne miejsce
zajmuje prowadzenie korespondencji. Zajęcie to wymaga nie tylko znajomości poruszanej
problematyki i technologii, ale i odpowiedniej formy pisma, szaty graficznej oraz zasad
savoir-vivre.
Korespondencję biurową można podzielić na:
Ü wewnÄtrznÄ
(sÅużÄ
cÄ
do porozumiewania siÄ wewnÄ
trz przedsiÄbiorstwa),
ÛÜ zewnÄtrznÄ
(stanowiÄ
cÄ
wiÄź miÄdzy przedsiÄbiorstwem a otoczeniem; wpÅywajÄ
ca
i wychodzÄ
ca).
W zależnoÅci od sposobu redagowania pisma można podzieliÄ na:
ÛÜ przewodnie - krótka informacja doÅÄ
czana do niezrozumiaÅych dokumentów,
ÛÜ listy grzecznoÅciowe - mogÄ
to byÄ gratulacje, podziÄkowania, kondolencje, itp.,
ÛÜ informacyjne - zaliczamy do nich: listy reklamowe, zawiadomienia, komunikaty, notatki,
sprawozdania, protokoÅy, podania, proÅby, postanowienia, decyzje,
ÛÜ transakcyjne - pociÄ
gajÄ
za sobÄ
okreÅlone skutki prawne, np. zamówienie,
ÛÜ manipulacyjne - np. z obietnicami o wygranej.
Ze wzglÄdu na formÄ można m.in. podzieliÄ pisma sporzÄ
dzane na:
ÛÜ blankietach specjalnych,
ÛÜ blankietach wysyÅanych z okazji ÅwiÄ
t i rocznic,
ÛÜ blankietach korespondencyjnych.
W korespondencji biurowej najczÄÅciej korzysta siÄ z blankietów okreÅlonych PolskÄ
NormÄ
PN-76/HP-55315. Norma ta obecnie jest tylko zalecana, nie jest już obowiÄ
zkowa.
Powszechne użycie komputerów spowodowaÅo pewne modyfikacje w zalecanych ukÅadach
blankietów Typy blankietów korespondencyjnych
BB1 pionowy A4
BB BB2 pionowy A5
BU1 pionowy A4
BU2 pionowy A5
BU
BU3 poziomy A5
BZ1 pionowy A4
BZ2 pionowy A5
BZ
BZ3 poziomy A5
BR1 pionowy A4
BR BR2 pionowy A5
Pisma można redagowaÄ w stylu polskim, zgodnym formalnie z najbardziej popularnym
blankietem BZ1, posiadajÄ
cym staÅe elementy w okreÅlonych miejscach.
SporzÄ
dzanie poprawnych pod wzglÄdem merytorycznym oraz formalnym pism
wymaga:
ÛÜ przedstawienia informacji precyzyjnie i wyczerpujÄ
co,
ÛÜ jednoznacznego okreÅlenia swojego stanowiska,
ÛÜ powoÅywania siÄ na fakty,
ÛÜ rzeczowego i zwiÄzÅego przedstawienia swoich argumentów.
(…)
…, a także stosowania zamiast pierwszej osoby liczby mnogiej -
pierwszej osoby liczby pojedynczej, co nadaje pismu ton bezpośredni.
Jedną z najczęściej używanych form korespondencji handlowej jest przesyłanie informacji
telefaksem. Najlepiej jest wypracować stałą strukturę telefaksu, którą będziemy
przechowywać w pamięci komputera. W formie i treści telefaks nie odbiega od listu. Często
to samo pismo przesyłane jest faksem i listem.
Większość pism wpływa do firmy w formie przesyłki pocztowej, dlatego ważne jest
właściwe adresowanie kopert. Adres na kopercie powinien być taki sam jak w piśmie.
W przypadku kierowania pisma do konkretnej osoby, a zwłaszcza przy przesyłaniu
pocztą kurierską, ważne jest zaznaczenie, dla kogo imiennie przeznaczone jest pismo. Obecnie proces adresowania kopert dzięki firmowym nadrukom…
… zastosowania poczty elektronicznej są listy dyskusyjne,
które łączą respondentów zainteresowanych jakimś tematem, a każdy wysłany list dociera do
wszystkich, powiększając w ten sposób wspólną wiedzę. Należy przeglądać pocztę elektroniczną przynajmniej raz dziennie.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)