To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
KONTROLA PAŃSTWOWA istota działania organów kontroli państwowej: organizacyjna odrębność i niezależność struktur rządowych; wyspecjalizowanie fachowe; zorientowanie działalności na kontrolę sensu stricto , tzn. ustalenie stanu faktyczne, bez możliwości korygowania nieprawidłowości; historia instytucji: konstytucja marcowa: NIK powołany do kontroli całej adm. państwowej w zakresie finansowym, przedkładał sprawozdanie Sejmowi w przedmiocie udzielenia absolutorium, ale prezesa powoływał prezydent na wniosek premiera konstytucja kwietniowa: NIK podporządkowany prezydentowi, zadania te same Mała Konstytucja z 1947 r.: NIK powiązany z Sejmem konstytucja lipcowa: zniosła NIK, utworzono Ministerstwo Kontroli Państwowej koniec 1957: w wyniku polskiego października utworzono NIK powiązany z sejmem 1976 r.: prezes NIK członkiem RM, a NIK podległy RM 1980 r.: ustawa o NIK powróciła w znacznej mierze do tradycyjnej pozycji NIK 1994 r. ustawa o NIK: charakter porządkujący i dostosowujący; pozycja ustrojowa NIK - naczelny organ kontroli państwowej ( art. 202 ) → specyfika NIK polega na: (1) oddzieleniu od struktur rządowych , oraz na (2) podległości Sejmowi ; podległość - „ ograniczone zwierzchnictwo ” → uprawnienia personalne (prezes powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 6 lat, 1 reelekcja); Marszałek nadaje statut NIK, poddanie działalności izby potrzebom efektywnego sprawowania kontroli sejmowej;
organizacja i struktura NIK - organ kolegialny , ale o wyeksponowanym stanowisku prezesa ; prezes NIK - powoływany przez Sejm (bezwzględną większością przy ½ obecnych, wniosek Marszałka Sejmu lub 35 posłów) za zgodą Senatu (ma na to 30 dni); kadencja - 6 lat, 1 reelekcja, ale pełni obowiązki do czasu powołania następcy; apolityczność: nie może zajmować żadnego stanowiska (wyjątek: profesor szkoły wyższej), ani wykonywać innych zajęć zawodowych, należeć do partii, związków czy prowadzić działalności niedającej się pogodzić z godnością urzędu; odwołanie tylko gdy zrzeknie się stanowiska, choroba powodująca trwałą niezdolność do pełnienia obowiązków, prawomocny wyrok TS za przestępstwo; wiceprezesi NIK - powoływani przez Marszałka Sejmu na wniosek prezesa NIK; Kolegium NIK - tworzą prezes i wiceprezesi oraz 14 członków (powoływani przez Marszałka Sejmu na wniosek prezesa NIK - 7 przedstawiciele nauk prawnych i ekonomicznych; 7 - wyżsi rangą pracownicy NIK); kadencja - 3 lata; odwołanie tylko w ustawowo wskazanych przypadkach, a osoby te w wykonywaniu swych obowiązków są niezawisłe (choć ma ona charakter względny, gdyż część z nich jest pracownikami NIK);
(…)
… Prezydenta, Sejmu i Senatu, TK, RPO, KRRiTV, SN i NSA oraz GIODO w zakresie wykonywania budżetu oraz gospodarki finansowej i majątkowej, a na zlecenie Sejmu w stosunku do Kancelarii Prezydenta, Kancelarię Sejmu i Senatu, GIODO oraz KRRiTV też w innych aspektach;
poza zakresem kontroli jest właściwa działalność instytucji innych niż RM i podległe mu jednostki;
kontrola działalności organów samorządu…
…, ale zawsze możliwe jest przeprowadzenie kontroli doraźnej; przedstawiciele NIK uczestniczą w posiedzeniach komisji sejmowych);
przedstawia wyniki innych ważniejszych kontroli;
przedstawia wnioski w sprawie rozpatrzenia przez Sejm określonych problemów;
przedstawia wystąpienia zawierające zarzuty wynikające z kontroli, dot. członków RM, kierowników urzędów centralnych i prezesa NBP;
prezydent i premier mogą zwrócić się z wnioskiem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)