To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Krasowski. Notatka składa się z 3 stron.
KONSTYTUCJA MARCOWA Z 1921r. Różne porządki prawne na terytorium Polski,
Utrzymuje się prawa zaborców jeśli nie godzą w polskość i demokrację
Prusy: religia wiodąca + uznawanie innych
Austria: religia wiodąca katolicka + wyznania uznane i nieuznane
Rosja dwa porządki: supremacja i wysoka pozycja prawosławia
PPS - preferencja państwa świeckiego pozytywnego
ND - państwo o konfesyjności otwartej
W konstytucji system mieszany będący efektem kompromisu
Inwokacja: religijny charakter - „Dziękując Opatrzności”
Art. 54 - przysięga prezydenta „Przysięgam Bogu Wszechmogącemu, w Trójcy Świętej jedynemu”, „Tak mi dopomóż Bóg i Święta Syna Jego Męka ”
Art. 111 - wolność sumienia i wyznania, jej zakres przedmiotowy i podmiotowy; równouprawnienie bez względu na wyznanie; możliwość wyznawania wiary publicznie (granica: porządek/obyczajność publiczna) i prywatnie
Art. 112- granice tej wolności stawiając obowiązki państwowe ponad religijne.
Art. 113,114, 115 miały wymiar kolektywny i odnosiły się do związków wyznaniowych jako całości:
podział związków na uznane i nieuznane prawnie.
Art. 113 - uprawnienia przyznane związkom prawnie uznanym - prawo urządzania zbiorowych i publicznych nabożeństw, samodzielnego prowadzenia swych spraw wewnętrznych, posiadania majątku ruchomego i nieruchomego (osobowości prawnej), posiadania i używania swych funduszy i fundacji tudzież zakładów dla celów wyznaniowych, naukowych, dobroczynnych, nauczania religii w szkołach. Korzystanie z tych praw przez związki nie mogło być sprzeczne z przepisami państwa.
Konstytucja milczała na temat związków nieuznanych prawnie. Nie określono też kto ma podejmować decyzje o uznaniu zw. wyz. a nieuznanie go stanowiło sprzeczność z art. 111 i 112.
Art. 114 - kościół katolicki „zajmuje w państwie naczelne stanowisko wśród równouprawnionych wyznań”. Można rozumieć to na dwa sposoby: kościół mógł uzyskać stanowisko nadrzędne jako religia większości (75%) społeczeństwa lub wyróżnienie go w konstytucji ma jedynie wymiar honorowy + wspomnienie o konkordacie
Art. 115 określał tryb, który przyznawał państwu kompetencje do uznawania regulacji wewnętrznych związków wyznaniowych jeśli są zgodne z prawem państwowym
Art. 116 przyznawał możliwość uznania nowych związków, bez konkretnego trybu - prace nad ustawą w 1927r. ale sprzeciw nuncjatury - wycofanie się ze względu na szacunek do Ojca Świętego, uchwalenie w 1939r.
Art. 120 wprowadzał obowiązkową naukę religii w szkołach
Uznano 17 związków z czego 7 ma uregulowana sytuacje prawną KONKORDAT Z 1925 Strony : państwo i stolica apostolska
(…)
… Grabskiego
Nie współpracuje się z biskupami i nuncjuszem apostolskim
Nie podaje się żadnych informacji do wiadomości publicznej
10.02.1925 podpisanie konkordatu
27.03.1925 ratyfikowany
12.09.1945 polskie władze uznają, że konkordat jest nieważny, bo złamał go Kościół - w 1939 roku mianowanie administratorów apostolskich oraz zmiany granic diecezji, podporządkowanie niektórych polskich parafii ordynariuszom…
… za państwo i prezydenta
Wpływ religii na ludzi
Religia w szkołach publicznych i prywatnych
Majątek Kościoła, uposażenie duchownych
Majątek biskupa - max. 180ha, reszta parcelowana
Majątek parafii - 15-30ha w zależności od klasy gruntu
Nic nie zostało poddane parcelacji
zakaz rozdawania dóbr kościelnych (beneficjów proboszczowskich) cudzoziemcom nienaturalizowanym, osobom, które nie odbyły studiów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)