To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mgr. Tomasz Serwach
Gospodarka światowa
Ćwiczenia IV – Konkurencyjność międzynarodowa
1. Konkurencyjność międzynarodowa:
Konkurencyjność Mn – zdolność kraju do wytworzenia i sprzedaży na rynkach zagranicznych dóbr, które mogą być lepsze, bądź tańsze od tych
oferowanych przez inne kraje; głównym miernikiem konkurencyjności mn jest wydajność pracy
a)
Różnice między konkurencyjnością mn przedsiębiorstw i konkurencyjnością na poziomie państwa:
b)
Kwestia bankructwa – przedsiębiorstwo niekonkurencyjne przestaje istnieć, bankrutuje, a państwo nie
Grupa docelowa – przedsiębiorstwo jest konkurencyjne, gdy sprzedaje dużo podmiotom zewnętrznym (spoza
przedsiębiorstwa), natomiast dla państwa jest ważniejszy rynek wewnętrzny
Kwestia konkurencji – podstawą funkcjonowania przedsiębiorstwa jest konkurencyjność, a państwa nie
Model 5 sił konkurencyjności
1)
2)
3)
4)
5)
Groźba nowych wejść
Rywalizacja między istniejącymi firmami
Oddziaływanie substytutów
Siła przetargowa odbiorców
Siła przetargowa dostawców
Ad. 1) bariery wejścia:
ekonomia skali (aby być konkurencyjnym trzeba działać na pewnej wielkości skalę)
zróżnicowanie produktów (odbiorcy muszą mieć przekonanie, że dany produkt jest najlepszy)
potrzeby kapitałowe (trzeba mieć dużo środków na inwestycje, by móc konkurować)
dostęp do kanałów dystrybucji
lokalizacja (dotyczy przedsiębiorstw lub źródła zapatrzenia)
polityka państwa (formalne bariery wejścia na rynek, np. licencje, certyfikaty)
cena zapobiegająca wejściu
Ad. 2) Rywalizacja między istniejącymi firmami zależy od:
liczby konkurentów
struktury konkurencji
koncentracji sektora
Ad. 3) Oddziaływanie substytutów zależy od:
wrażliwości cenowej odbiorcy
kosztów zmian na substytut
ilości efektywnych sposobów zaspokajania potrzeby
Ad. 4) Siła przetargowa odbiorców zależy od:
stopnia koncentracji nabywców (są silni, jeśli są skoncentrowani)
wielkości zakupów
możliwości zakupu u innych dostawców
udziału produktów sektora w kosztach nabywcy
Ad. 5) Siła przetargowa dostawców zależy od:
stopnia koncentracji dostawców
roli sektora w sprzedaży dostawców
stopnia zróżnicowania produktów dostawców
siły przetargowej substytutów
c)
Model rombu Portera
Elementy:
1) Warunki czynników produkcji
2) Warunki popytu
3) Sektory pokrewne i wspomagające
4) Strategie, struktury, rywalizacja firm
Ad. 1)
- ziemia, praca, kapitał
- kwalifikacje (liczą się umiejętności, których nie można naśladować)
- ważna jest wysoka jakość czynników produkcji
- istotne są instytucje edukacyjne
- tworzenie innowacji w zakresie czynników produkcji
Ad. 2)
- najważniejszy jest popyt krajowy
- popyt krajowy ma być wymagający i skłaniać producentów do innowacji
- ważne, by tendencje w popycie krajowym wyprzedzały tendencje na rynku mn
Ad. 3)
- klastry występują na małym obszarze, jest to najbardziej dojrzała forma organizacyjna
- klaster to najwyższy poziom przewagi konkurencyjnej
- mogą używać wspólną markę, korzystają z tych samych sieci dystrybucji
Ad. 4)
- kraj będzie konkurencyjny przy zastosowaniu odpowiedniego systemu do danego przemysłu
- strategia „niemiecka” to dyscyplina, ściśle określone obowiązki hierarchie podległości
- strategia „włoska” to przedsiębiorstwa jako duża rodzina
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)