To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD IV - 10.03.2011 KONCEPCJE PAŃSTWA: I: Feudalizm - zakłada sztywną strukturę - niezmienną, rozwój techniki (późniejszego przemysłu) bardzo powolny - liczne ograniczenia np. drabina lenna, przywiązanie do ziemi itp. Dopiero zerwanie tych więzi - społeczeństwo ludzi wolnych - będzie generować rozwój społeczny.
II: Merkantylizm - kierunek filozoficzno-ekonomiczny, szczególnie rozwinięty w XVIII wieku, ale mający początki w XVI wieku (Holandia) i rozwiniętą formę pod koniec XVI wieku - Elżbieta I - merkantylizm państwowy. Koncepcja ta zakłada, iż zysk może mieć rozmaite źródła, szczególnie: handel (międzynarodowy), przetwarzanie towarów - manufaktury, oparcie gospodarki o kruszce (złoto, srebro).
III: Fizjokratyzm - pozornie wczesna koncepcja, ale ideologicznie rozwinięta w XVIII wieku. Zakłada ona, iż prawdziwy zysk pojawia się tylko wtedy, gdy pojawia się „nowa rzecz” np. plony w rolnictwie, kopaliny, leśnictwa. Wszelka dalsza przeróbka tych towarów w istocie nie tworzy niczego nowego, dlatego nie przynosi zysków. Handel, przetwarzanie podnosi tylko cenę i jest szkodliwe społecznie. Bogate państwa to państwa rolnicze.
IV: W XIX wieku rozwijają się nurty społeczno-ekonomiczne oparte o społeczeństwo. Najbardziej wolnościowy nurt pozwalający jednostce na nieograniczoną wolność gospodarczą to liberalizm . Modelem takiego państwa jest „koncepcja stróża nocnego”. Ma to być państwo strzegące ładu i porządku wewnątrz państwa, granic państwa, prowadzące aktywną - korzystną - politykę międzynarodową np. poprzez wymuszenie otwierania rynków innych krajów na własną produkcję (np. otwarcie rynku Japońskiego przy pomocy wojska).
W tym samym okresie na drugim biegunie (lewica) dominują partie socjalistyczne - nienegujące własności prywatnej, a jedynie domagające się sprawiedliwszej dystrybucji wytworzonego majątku. Jednakże wskutek rewolucji październikowej zafałszowano historię i pierwszoplanową rolę przyznano komunistom, którzy w XIX wieku mieli bardzo mały wpływ na myśl społeczną.
V: Państwo dobrobytu - koncepcja zrealizowana w USA po wielkim kryzysie. Jej istotą jest ingerencja państwa w sferę gospodarczą przez organizację robót publicznych - wzrost zatrudnienia - budowa dróg, portów itp. Wolność gospodarcza ograniczona przepisami prawa. Społeczeństwo a-klasowe, a państwo chroni wszystkich w równym stopniu - równość osobista i ekonomiczna.
VI: Po II wojnie światowej istniejący podział świata na państwa komunistyczne i kapitalistyczne próbowano uzasadnić lub stworzyć ułudę możliwości wspólnego rozwoju przy pomocy różnych koncepcji:
Teoria menedżerów - u jej podłoża leży spostrzeżenie, iż w stosunkach ekonomicznych pierwszorzędną rolę odgrywają zarządzający menedżerowie niezależnie od bloku państwowego. Nie są oni właścicielami, a tylko zarządzającymi profesjonalistami. Ma to doprowadzić do współistnienia obu bloków - błąd w założeniu. Ponad 75% przedsiębiorstw kapitalistycznych jest własnością jednostek, rodzin, bo są to małe firmy.
(…)
… do współistnienia obu bloków - błąd w założeniu. Ponad 75% przedsiębiorstw kapitalistycznych jest własnością jednostek, rodzin, bo są to małe firmy.
Koncepcja konwergencji - celem jest dobrobyt obu systemów i niezależnie, w którym systemie zostanie osiągnięty to społeczeństwo jest zadowolone - dalsze istnienie obu bloków.
Kapitalizm ludowy - właściwie akcjonariat pracowniczy. Na preferencyjnych warunkach sprzedawanie akcji pracownikom - założenie, iż właściciel lepiej pracuje. Nieudane, gdyż pracownicy odsprzedawali akcje.
VII: Koniec XX wieku, początek XXI - po upadku ZSRR - koncepcji komunistycznej, pojawiły się w USA dwie koncepcje nawiązujące do lewicy i prawicy - komunizmu i liberalizmu:
Komunitaryzm - koncepcja ta kładzie nacisk na społeczeństwo, jego prawa ekonomiczne. Jednostka jest podległa grupie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)