Koncepcje ideowe Tomasza z Akwinu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 28
Wyświetleń: 546
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koncepcje ideowe Tomasza z Akwinu - strona 1 Koncepcje ideowe Tomasza z Akwinu - strona 2

Fragment notatki:

Koncepcje ideowe Tomasza z Akwinu - filozofia Augustyna stawała się coraz bardziej słabszą zaporą przeciw nowym nurtom; potrzebna była nowa synteza, adaptacja arystotelizmu dla potrzeb chrześcijaństwa. Rozumiał konieczność złagodzenia nadrzędności papiestwa nad władzą świecką, a podstawą papiestwa muszą być elastyczne tezy nie pozostające w sprzeczności z rzeczywistością. Ostatecznym celem człowieka jest niebo, ale podkreślał cielesne sprawy, nie ma przeciwstawienia łaski i natury, odrzucał dogmat, że instytucje i konwencje społeczne są z natury złe. Między prawami nauki a wiary nie powinno być sprzeczności, nauka ma interesować się tym, co pomaga religii. Władza już nie pochodzi od Boga, lecz jak źródłem powstania społeczności jest natura ludzka, tak i władza tylko pośrednio pochodzi od stwórcy. Boska jest tylko zasada władzy, a konkretne ustroje tworzą ludzie. Państwo ma prowadzić ludzi do wiecznej szczęśliwości. Ma tworzyć warunki do zbawienia, czyli pokój i porządek, czyi hierarchiczna struktura społeczeństwa. Społeczeństwo jest z natury hierarchiczne, optimates - feudałowie duchowni i świeccy; populus honorabillis - ci, którzy nie są magnatami, ale majątek pozwala im żyć z innych; vilis populus - ci, co nie mają majątku. Utrzymanie własności prywatnej jako prawo naturalne, właściciel używając rzeczy powinien to czynić dla dobra. Popierał zyski z handlu, jeśli były one użyte dla dobra społecznego. Człowiek podlega władzy świeckiej, jak i bożej (kościołowi), ale Bóg to cel wyższy, więc i kościół jako ten, który prowadzi do celu wyższego, może mieć władzę nad tym, co prowadzi do celu cząstkowego (państwo). Królestwo jest najlepszą władzą, o ile nie zepsuje się. Tyran, to nie tylko ten, który przywłaszcza sobie władzę, ale i ten, który ją źle sprawuje. Są 2 rodzaje tyranii: albo narusza prawo boże (wtedy społeczeństwo może się buntować) lub prawo państwowe (lepiej się nie buntować). Tyrania to kara za grzechy poddanych. Tylko kościół może rozstrzygnąć jaki jest tyran i czy można przeciw niemu występować. Papież mógł kontrolować władzę świecką i interweniować. Władza musi walczyć z heretykami i wolnomyślicielami, gdyż oni chcą utrudnić zbawienie reszcie. Prawa - najwyższe jest prawo wieczne - mądrość boża; jego odbiciem jest prawo natury, należy dążyć do dobrego. Trzeba egzekwować prawo natury, więc powstaje prawo ludzkie, jest więc konkretyzacją prawa natury i nie może być z nią sprzeczne.
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz