DOKTRYNY POLITYCZNE I PRAWNE - 13.10.11r. KONCEPCJA UMOWY SPOŁECZNEJ, Hobbes, Lock. Podstawa liberalizmu. Hobbes - koniec XVI i cały XVII wiek. Locke - XVII i początek XVIII wieku. THOMAS HOOBES. Stan natury to hipoteza badawcza, miała służyć do wyjaśnienia zachowań ludzkich. Stan idealny, w którym człowiek cieszy się pełnią wolności. Nie było żadnych ograniczeń tej wolności, miał pełen wybór. Każdy człowiek sam rozpoznawał pojęcie dobra i zła. Dobre było to co korzystne, a złe, to co niekorzystne. Te kategorie były relatywne, zależne od punktu widzenia. Stan natury to stan, w którym każdy ma tyle samo władzy, ma władzę nad sobą, władza nie sięga dalej, nie ma własności, bo nie ma reguł, nie ma sprawiedliwych i niesprawiedliwych ani żadnych norm zewnętrznych, nie ma subiektywnego rozumienia dobra i mechanizmu, który by regulował te kwestie. Sytuacja wszystkich nie jest godna zazdroszczenia. Wojna wszystkich przeciw wszystkim. Hobbes nie zbyt dobrze oceniał kondycję ludzką, posądzał człowieka o negatywne motywacje. Jeśli nie ma władzy nad człowiekiem to będzie się kierował egoizmem, zaowocuje to stanem wojny. "Człowiek człowiekowi wilkiem" . Ludzie są potencjalnie równi jeśli chodzi o siłę i spryt, to jest coś co pozwala człowiekowi przeżyć w stanie wojny. Sprawia to, że nikt nie jest bezpieczny. Nawet jeśli ktoś ma wyjątkowe umiejętności albo jest silny to niczego mu to nie gwarantuje. Nie ma gwarancji żeby zapewnić sobie przeżycie. Walki wszystkich ze wszystkimi nie regulują żadne zasady. Ciągły lęk w stanie natury o własne życie powoduje, że trzeba znaleźć rozwiązanie. Człowiek decyduje się, żeby ze stanu natury przejść w stan, w którym istnieje już państwo (człowiek go stwarza, jest sztuczny). Stan natury jest przyrodzony. W momencie gdy powstaje państwo człowiek się nie zmienia. W stanie państwowym motywacje ludzi są stałe, człowiek jest dalej egoistą, który chce realizować swoje cele, ma nad sobą władzę. Jest szansa żeby zapanował pokój, wtedy można przetrwać. Człowiek decyduje się na powstanie państwa. Hobbes zastanawiał się jak powstawały państwa. Umowa społeczna - na czym miała polegać?
Na powołaniu państwa przez zrzeczenie się części swojej suwerenności. Skłaniało człowieka pierwsze prawo natury, które każe człowiekowi przeżyć. Rozum nakazywał człowiekowi zawrzeć umowę społeczną. Oddajemy siłę, moc jednemu człowiekowi albo zgromadzeniu, to realna jedność w jednej i tej samej osobie. Oddajemy uprawnienia i dajemy upoważnienie do działań. To nazywa się państwem - civitas. Oddajemy władzę suwerenowi, pod warunkiem, że wszyscy robimy to samo. Zostaje zawarta umowa społeczna i powstaje państwo. Zapewniamy sobie bezpieczeństwo, rezygnujemy z wcześniejszego równego uprawnienia do walki ze wszystkimi o wszystko.
(…)
…, mieszczaństwo, burżuazja, arystokracja rozwój kapitalizmu, bogacenie się warstw, ich rola polityczna była niewspółmierna dla pozycji ekonomicznej. Nowe warstwy zaczęły mieć aspiracje polityczne. Wielka zmiana rozciągnięta w czasie wymagała nowej ideologii. Liberalizm uzupełniał kapitalizm, który gwarantował wolny rynek. Pojawiła się potrzeba uzupełnienia tej koncepcji. Liberalizm ekonomiczny: wolny rynek…
… z tym ustroju suwerenem był ktoś inny.
Krytykował anarchię, oligarchię, tyranię. Celem władzy, suwerena jest zapewnienie wszystkim i każdemu bezpieczeństwa. A także zachowanie ciągłości państwa, aby ją zapewnić należy ograniczać nadmierne ambicje, zwalczać błędne doktryny, nakładać podatki. Obalenie władzy to powrót do stanu natury, w którym każdy zagraża każdemu.
Przyjęcie umowy społecznej, powstanie państwa ogranicza wolność. Ale Hobbes przekonywał, że człowiek zadowoli się tą wolnością.
Lewiatan - nowożytne państwo.
JOHN LOCKE.
Pierwszy teoretyk myśli liberalnej. Liberalizm - nazwa pojawiła się dużo później. Napoleon Bonaparte się posługiwał tym określeniem. Przełom XVIII-XIX wieku.
Angażował się w politykę. Locke twierdził, że państwo i społeczeństwo powstało w wyniku umowy społecznej. Ale twierdził…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)