Koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona

Nasza ocena:

3
Pobrań: 546
Wyświetleń: 2170
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona - strona 1 Koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona - strona 2

Fragment notatki:

KONCEPCJA ROZWOJU PSYCHOSPOŁECZNEGO ERIKA ERIKSONA Uważa, że rozwój wynika z interakcji między wewnętrznymi instynktami a zewnętrznymi kulturowymi i społecznymi wymaganiami. Trwa przez całe życie, bo całe życie rozwija się nasze poczucie tożsamości. By dojrzeć, jednostka musi w czasie swego życia przetrzymać i pomyślnie rozwiązać osiem kryzysów czy dylematów, wynikających z nowych zadań stawianych przez otoczenie, z nowych wyzwań. Rozwiązanie to znalezienie nowego sposobu funkcjonowania, nowej cechy ego, nowego wymiaru tożsamości jednostki, tzw. cnoty. Cnota daje siłę, potencję. Rozwiązuje się te problemy na kontinuum od bieguna pozytywnego do negatywnego. Negatywne rozwiązanie któregoś kryzysu rzutuje na wszystkie pozostałe. Wypacza rozwój. Na każdym też etapie może być obnażona słabość kształtującej się tożsamości. Najczęściej na etapie VI. Etap I . Wiek niemowlęcy (0 - 1 r. ż.) KRYZYS PSYCHOSPOŁECZNY PODSTAWOWA UFNOŚĆ A NIEUFNOŚĆ
(czy świat jest wrogi czy przyjazny) CEL ROZWOJU. ZADANIE OSIĄGNIĘCIE ZAUFANIA DO OPIEKUNA GŁÓWNA CNOTA NADZIEJA
Etap II . Dzieciństwo (2 - 3 r. ż.) KRYZYS PSYCHOSPOŁECZNY AUTONOMIA A WSTYD I ZWĄTPIENIE CEL ROZWOJU. ZADANIE OSIĄGNIĘCIE SAMOKONTROLI I POCZUCIA WŁASNEJ ODRĘBNOŚCI . GŁÓWNA CNOTA WOLA
Etap III . Wiek zabawy (4 - 5 r. ż.) KRYZYS PSYCHOSPOŁECZNY INICJATYWA A POCZUCIE WINY CEL ROZWOJU UKSZTAŁTOWANIE ORIENTACJI NA CELE I INICJATYWNOŚĆ W DZIAŁANIU (pojawienie się poczucia celowości działania) GŁÓWNA CNOTA ZDECYDOWANIE /PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ/ Etap IV . Wiek szkolny (6- 12 r. ż.) KRYZYS PSYCHOSPOŁECZNY PRODUKTYWNOŚĆ (PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ)
A POCZUCIE NIŻSZOŚCI CEL ROZWOJU OSIĄGNIĘCIE POCZUCIA WŁASNEJ KOMPETENCJI (zaradność i sprawność w działaniu) GŁÓWNA CNOTA KOMPETENCJA
Etap V . Wiek adolescencji (13 - 18 r. ż.) (19 - 22 r.ż.) KRYZYS PSYCHOSPOŁECZNY TOŻSAMOŚĆ GRUPOWA A ALIENACJA ____________________________
TOŻSAMOŚĆ INDYWIDUALNA A NIEPEWNOŚĆ (DYFUZJA) ROLI CEL ROZWOJU OSIĄGNIĘCIE ODPOWIEDZI NA PYTANIE KIM JESTEM I KIM MOGĘ BYĆ (ile jestem wart) GŁÓWNA CNOTA WIERNOŚĆ SOBIE (integracja intelektualna, społeczna, seksualna, etyczna itd.)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (1)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Wojciech napisał(a):

2017-12-01 09:16:39

jestem zniesmaczony faktem iż po zalogowaniu nie uzyskałem dostępu do pozostałej części pracy