Koncepcja kompetencji biograficznej - ćwiczenie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 602
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Koncepcja kompetencji biograficznej - ćwiczenie - strona 1  Koncepcja kompetencji biograficznej - ćwiczenie - strona 2  Koncepcja kompetencji biograficznej - ćwiczenie - strona 3

Fragment notatki:

Koncepcja kompetencji biograficznej:
Rozwoj po okresie dorastania to efekt uboczny codziennej praktyki życiowej.
Teraz dobre cechy(inne niż w szkole)- refleksyjność, prognozowanie, myslenie relatywistyczne.
Przejaw rozwoju- człowiek staje znającym na rzeczy wspoltworca wlasnej drogi życiowej (zyskuje KB- umiejętność współtworzenie przez jednostkę własnego życia i rozwoju oraz wspomagania rozwoju innych w sposób bardziej systemowy, wiedza + myslenie)
Kierowanie rozwojem doroslych jest podporządkowane kierowaniem zycia. Umiejętność ta to rodzaj mądrości i nie wszystkich można jej nauczyc (nie wszyscy tez jej potrzebuja,np. ci co korzystaja z nadarzonej się okazji). Wymaga tez praktyki.
Mądrość:
- posiadanie dużej wiedzy (gł.praktycznej, nabytej z dosw)
-umiejetnosc trafnej oceny, rozwiązywania problemow życiowych i zawodowych, przewidujące myslenie
Inni dziela na mądrość praktyczna i filozoficzna.
KB-pewna odmiana mardosci, jest dla każdego inna, wyraza specyficzne potrzeby,warunki zycia i doświadczenia
Funkcja KB- zwiekszaniu szans na osiagniecie lub utrzymanie określonej jakości życiowej. Wyraza się w samodzielnych sadach,.lecz także w poszukiwaniu rady i pomocy u innych osob.
Mocny model rozwoju- oznacza rozrost i roznicowanie się ciala oraz doskonalenie jego funkcji prowadzilo to do dojrzalosci organizmu do posiadania potomstwa i opieki nad nim.
Zmiana rozwojowa w modelu mocnym:
powszechna
konieczna
nieodwracalna
prowadząca do wyniku ko9ncowego
Slaby model rozwoju- rozwoj spelnia szybko tylko niektóre cechy mocnego modelu rozwoju.
Koncepcja rozwoju Pietrasinskiego
rozwój psychiczny (behawioralny) człowieka to względnie trwałe zmiany jego zachowania, które sprzyjają rozwiązywaniu wyłaniających się przed daną osobą zadań w sposób korzystny nie tylko doraźnie, lecz także z punktu widzenia pomyslnego przebiegu jego zycia, jako zlozonej wielowymiarowej calosci.
Pietrusiński
Najwiekszy rozwoj dorosłych którzy:
- rywalizuja ze soba
- robia kariery w dziedzinach szybko idących naprzod
- maja prace wymagające samosterowności
Kompetencja biograficzna (KB)
Kompetencja Autokreacyjna (WA)
Myślenie Biograficzne (MB)
Rozwój człowieka dorosłego
Spontaniczny Intencjonalny
(bezwiedny KB
poprzez praktyke) WA MB


(…)

… osobowość)
wspomagające (sen,jedzenie)
Efekty osobotworcze to względnie trwale zmiany pozytywne lub negatywne zarówno ciala jak i zachowania,psychiki(pelnej osoby).Czyli np.dieta, pracsa, czas wolny.
E.o. wielokrotnych powtórzeń- „przeuczanie” (czynność nie ulega zapomnieniu i w każdej chwili jest latwo wykonywana
Rodzaje czynności wg prakseologii
- preparacyjne
- wykonawcze
- kontrolne
Zmiany
MAKRO (np. śmierć kogoś z rodziny) całe życie ulega zmianie
MIKRO (np. zmiana i czynności, rozwój małymi krokami)
Zmiany makrostruktury Repertuar czynności (powtarzalnych, intencjonalnych) danej sooby, w danym odcinku czasu makrostruktury: jakościowe, ilościowe)
- wymuszone przez okoliczność
- wynik naszych wlasnych decyzji
- rozwoj ma charakter uboczny
Zaminy mikrostruktury:
jedna lub wiecej spośród dotychczasowych czynności zaczyna przebiegac inaczej; przywrócenie zredukowanej struktury jakiejs rutynowej czynności jej fazy preparacyjnej i kontrolnej
-bodziec= nowa sytuacja
- nie wymagaja wprowadzenia lub regulowania określonych czynności, mogą zachodzic w ramach danej makrostruktury
W obu przypadkach: zostaje uruchomiony proces uczenie sięnowych zachowan lub wyzbycia starych
Strategie mikro mogą znajdowac…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz