15. KONCEPCJA INTEGRACYJNA WG MARCINIAKA Integrację widzi poprzez wychowanie przez sztukę, koncepcję zapożyczył od Leona Chwistka Istnieją cztery typy rzeczywistości, którym Chwistek podporządkował 4 typy malarstwa:
prymitywizm - życie codzienne
realizm - rzeczywistość fizykalna
impresjonizm - rzeczywistość wrażeń zmysłowych
futuryzm - zespół kierunków sztuki nowoczesnej, bazujących na świadomym wyborze elementów wrażeniowych, z których konstruują swój świat wyobrażeń MARCINIAK WYRÓŻNIA 4 OBSZARY: 1.Odtwarzanie rzeczywistości uwaga skierowana na dokładną obserwację przedmiotu, jednokierunkowe działania odtwórcze aktywizują myślenie konwergencyjne najważniejsza warstwa godna uwagi w dziełach to warstwa przedmiotowa: treść i anegdota 2. Konstruowanie form aktywizowanie wyobraźni ucznia, rozwój intelektu, języka plastyki, uruchamianie myślenia dywergencyjnego opartego na działaniach heurystycznych pobudzenie wrażliwości na kolor, fakturę, rodzaje linii i kształtów, zróżnicowane rytmy i kompozycje
ten element powinien być wprowadzany na wszystkich szczeblach edukacji plastycznej wraz ze stopniami komplikowania problemów do rozwiązania 3. Ekspresja kontrasty barwne, deformacja form obszar realizowany z małymi dziećmi (wyrażają przeżycia przy pomocy wizerunków postaci i przedmiotów
prace mają charakter liryczny lub dramatyczny
ten rodzaj działania wyzwala przeżycia i wyobrażenia, intuicje i myślenie dywergencyjne, otwartość, żywe i szczere reakcje mogą być pomocne reprodukcje dzieł z kręgu ekspresjonizmu, fowizmu, surrealizmu, utwory muzyczne, filmowe, teatralne i poetyckie wyzwalanie fantazji poprzez sugerowanie tematów, np. „moja radość”, „szczęśliwy sen”, następuje introspekcja, poznanie „własnego - ja” 4. Tworzenie symboli ten rodzaj sztuki pozwala poznać pragnienia, sny, obsesje, fobie poprzez uzewnętrznienie, wyrażanie siebie, tworzenie symboli prowadzących do tajemniczości dzieci tworzą symbole na własny użytek, np. patyk jest samolotem, karabinem
organizowane w tym kierunku działania twórcze przygotowują dzieci do rozumienia dorobku twórczego wielkich artystów, np. Malczewskiego, Hasiora, Starowiejskiego Zaczynamy od rozmów, inspiracji Pokazujemy, że jedna kreska, plama, kształt znaczą i znaczyć mogą W zależności od poziomu i możliwości uczniów problemy powinny być coraz bardziej złożone, trudniejsze pod względem intelektualnym, moralnym, społecznym i artystycznym Gromadzenie wiedzy + kształtowanie umiejętności Doświadczenie, kształtowanie przeżyć, intuicji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)