Dr. Beata Andrzejczak
Logistyka Międzynarodowa
Wykład XVII – Koncepcja EDI
Historia EDI sięga lat 60 XX w., kiedy to w organizacjach transportowych, a także w przedsiębiorstwach z sektora handlu
detalicznego uzmysłowiono sobie, że dla utrzymania oraz zwiększenia przewagi konkurencyjnej najważniejsze jest szybkie
przetwarzanie informacji. Głównymi powodami tych działań były stale rosnąca liczba dokumentów papierowych oraz wysokie
koszty komunikacji. To z kolei przekładało się na opóźnienia w transakcjach biznesowych oraz wzrost kosztów całkowitych
funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Elektroniczna wymiana danych jest formą wymiany danych między systemami informatycznymi partnerów biznesowych przy
użyciu standardowych formatów i protokołów wymiany informacji. EDI stanowi podstawowy element elektronicznego handlu
oraz zarzadzania łańcuchem dostaw. Łączy członków łańcuchów dostaw m.in. w takich obszarach jak :
produkcja
zapasy
zamówienia
księgowość
transport
marketing
sprzedaż
Jednocześnie ogranicza czasochłonną pracę z tradycyjnymi papierowymi dokumentami oraz ułatwia dostęp do ważnych
dokumentów informacji dotyczących faktur, zamówień, płatności w całym łańcuchu dostaw.
Główne cechy EDI:
Redukcja kosztów
Użyteczność informacji
Integralność informacji
Aktualność informacji. W praktyce oznacza to, że złożenie polecenia zakupu jest natychmiast przetwarzane przez
system informatyczny naszego dostawcy oraz jest wysyłany zwrotny komunikat, czy nasz dostawca może
zapewnić nam określoną ilość danego towaru. Jeżeli realizacja zamówienia jest możliwa, do naszego systemu
trafia faktura, a dostawca realizuje wysyłkę zamówionego towaru. W dobrze skonfigurowanych systemach EDI
proces ten może trwać kilkanaście sekund. Cecha ta pozwala na ograniczenie zapasów magazynowych i
bezpośrednie reagowanie na potrzeby rynku.
Spójność informacji.
Przetwarzanie dużych ilości informacji biznesowych.
Zalety EDI:
zwiększenie produktywności
zmniejszenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa
lepsze zarządzanie zapasami
zwiększenie precyzji działań biznesowych
poprawa relacji z partnerami biznesowymi
poprawa obsługi klienta
zwiększenie sprzedaży
zminimalizowanie wykorzystania papieru
poprawa przepływów pieniężnych
Wady EDI:
Wysokie koszty implementacji
Wysokie koszty utrzymania systemu
Wysokie koszty transmisji danych
Brak jednolitej standaryzacji systemów EDI
Nieelastyczny format przesyłanych wiadomości
Jednostronna komunikacja
Brak zaangażowania całego łańcucha dostaw (Zasadą stało się, że im mniejsza wielkość przedsiębiorstwa tym
mniejsze zaangażowanie i chęć drożenia systemu EDI)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)