Koncepcja Celestyna Freineta

Nasza ocena:

3
Pobrań: 280
Wyświetleń: 1190
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koncepcja Celestyna Freineta - strona 1 Koncepcja Celestyna Freineta - strona 2

Fragment notatki:


hodzić i mówić w pierwszych latach dzieciństwa, a więc w sposób całkiem naturalny
Warunkiem nauki jest zapewnienie uczniom swobodnej ekspresji, konsekwentne realizowanie idei samorządności i odpowiednie wyposażenie klas szkolnych
Swobodna ekspresja:
Komunikowanie innym własnych uczuć i myśli, wyrażanie siebie
Tak rozumiana ekspresja może się przejawiać w formie słownej, plastycznej, ruchowej, manualnej
Realizowanie idei samorządności
Polega na organizowaniu różnorodnej działalności dzieci i młodzieży zgodnie z ich zainteresowaniami
Układanie tygodniowych planów pracy i ocenianie ich wykonania
Działalność samorządowa w zebraniach ogólnych, dzięki temu uczniowie czują się autentycznymi współorganizatorami życia szkolnego
Wyposażenie klas szkolnych
Uczniowie dysponują bogatym repertuarem różnego rodzaju pomocy naukowych - encyklopedie, mapy, globusy, atlasy, przezrocza, albumy, ilustracje, filmy, kartoteki dokumentacji źródłowej, fiszki problemowe i autokorektywne
Na wyposażeniu maszyna do pisania, patefon i różne środki audiowizualne
Stosowanie metod naturalnych w procesie nauczania jest skuteczne m.in. dzięki liczeniu się zarówno z zainteresowaniami czy upodobaniami uczniów jak i ich potrzebami
Konieczność uwolnienia uczniów w czasie pracy-zabawy od nieprzyjemnych napięć, lęków, niepokojów
Opracowywanie swobodnych tekstów
Polega to na odwoływaniu się do spontanicznej i swobodnej ekspresji słownej uczniów
Uczniowie pisali zazwyczaj krótkie opowiadania, następnie wybierali spośród nich najlepsze, jeszcze raz je opracowywali i w końcu zajmowali się ich drukowaniem czy powielaniem
Gazetki szkolne
Uwieńczenie wcześniej opracowanych i wydrukowanych tekstów
Oprócz gazetki szkolnej o charakterze obiegowym propagował gazetkę ścienną, na której uwidoczniono cztery kolumny o tytułach: „winszujemy”. „krytykujemy”. „życzymy sobie”. „pragniemy wykonać”
Korespondencja międzyszkolna
Polega na wymianie tekstów oraz gazetek szkolnych
Ma również postać korespondencji dźwiękowej za pomocą nagrań na taśmie magnetofonowej
Inne techniki wychowawcze
Różne techniki swobodnej ekspresji plastycznej
Książka życia klasy i książka życia ucznia, będące rodzajem kroniki życia klasy i poszczególnych uczniów
Fiszki autokorektywne, czyli zestawy zadań i ćwiczeń w zakresie ortografii, gramatyki i matematyki, kartoteki fiszek problemowych, zawierające informacje na określony temat, i fiszki dokumentacji źródłowej, stanowiące rodzaj katalogu pogłębionej wiedzy, zgromadzonej w klasie przez nauczyciela i uczniów
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz