To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Komunikacja w organizacji Czym jest komunikacja interpersonalna? Komunikacja – proces tworzenia, nadawania, odbierania i interpretowania komunikatów między ludźmi. Proces komunikacji ŹRÓDŁO KODOWANIE KA NAŁ DEKODOWANIE ODBIORCA SPRZĘŻENIE ZWROTNE Funkcje komunikacji: 1. Informowanie „ Spotkanie zostało przesunięte na 16.00 ” 2. Motywowanie „ Jestem z Ciebie zadowolony ” 3. Kontrolowanie „Kiedy zamierzacie skończyć?” 4. Wspieranie „Nie przejmuj się. Następnym razem pójdzie lepiej.” 5. Wywieranie wpływu „A mógłbyś zadzwonić do nich teraz?” Komunikacja w organizacji a) komunikacja pionowa – zgodna z liniami podporządkowania - z góry w dół Powinna zawierać takie komunikaty, jak: - instrukcje dotyczące wykonywanej pracy - uzasadnianie wykonywania danej pracy - oceny osiągnięć pracownika - bodźce motywujące do działania - z dołu w górę Przeszkody w komunikacji dół – góra - przeładowanie informacją – filtrowanie napływających informacji - utrudniony dostęp do góry - sformalizowanie relacji Pewne informacje czasami zostają zgubione, zniekształcone. b) komunikacja pozioma – pomiędzy współpracownikami Przeszkody w komunikacji poziomej: - brak zaufania - rywalizacja c) Komunikacja organizacji z otoczeniem - z klientami, kontrahentami - z mediami – Public Relations Sposoby komunikowania Komunikacja ustna Komunikacja pisemna Zasady formalnej komunikacji elektronicznej: a) Każda wiadomość posiada wstęp, rozwinięcie i zakończenie b) Podpis z „danymi” c) Komunikat powinien być krótki, zwięzły i logiczny d) Treść komunikatu powinna być pozbawiona błędów stylistycznych, gramatycznych i ortograficznych e) Nie wysyłamy załącznika bez treści w „wiadomościach” f) Raczej unikamy emotikonek g) Odpowiadając nie kasujemy historii wymiany wiadomości Komunikacja niewerbalna Badania nad komunikacją niewerbalną obejmują następujące obszary: - mimika twarzy - kinezjetyka (wszystko poza twarzą) - proksemika (bada odległości jakie przyjmujemy w kontaktach interpersonalnych) - parajęzyk (kaszlnięcia, chrząknięcia, pauzy) Zasady właściwego odczytywania mowy ciała 1. Czytaj gesty w grupach. 2. Szukaj zgodności 3. Odczytuj gesty w kontekście Komunikacja w relacjach władzy Osoby mające władzę/o wyższym statusie: - przemawiając do osób o niższym statusie utrzymują z nimi kontakt wzrokowy, jednak starają się nie patrzeć im w
(…)
… na to, jak ją traktujemy, a to…
…powoduje, że zachowuje się ona tak, jak tego oczekiwaliśmy, czyli nasze oczekiwania stają się rzeczywistością
Konflikty w organizacji
Konflikt – sprzeczność lub przynajmniej niezgodność:
- interesów – wyższa/niższa cena, ale tylko przy twardym trwaniu na stanowisku przynajmniej jednej ze stron
- potrzeb – potrzeby organizacji a potrzeby pracowników
- przekonań i poglądów – teoria X i Y…
… a płeć
Eksperyment Dolińskiego (2001) - prośba o wysłanie listu
większa skuteczność eksperymentu była tam, kiedy dochodziło do dotyku.
kobieta z (87,5)
kobieta bez (65)
Jeśli eksperyment był między mężczyznami, był bardziej skuteczny bez dotyku.
„Toksyczny tandem”
1. Opracowanie dokumentu w 3-os. zespołach wyznaczając osobę odpowiedzialną za pracę grupy.
2. Po 30 min – talerz z 4 ciastkami.
Kto sięgnie po ciasteczko?
3. Częściej po ciastko sięgali „szefowie”, jak również okazywali mniej zahamowani przy jedzeniu.
Ten, kto ma władze pozwala sobie na więcej.
Skupianie uwagi ludzi władzy na sobie – skupianie uwagi podwładnych na przełożonych.
Proksemika
Strefa intymna (15-45cm)
Strefa osobista (45 – 1,22m)
Strefa społeczna (1,22 – 3,6m)
Strefa publiczna (pow. 3,6m)
Uniwersalne przeszkody w komunikacji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)