To tylko jedna z 19 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD 1
Wymiary KOMUNIKACJI:
-socjokultura wywierania wpływu na rzeczywistość
-relacje międzyludzkie
-cybernetyka-przepływ informacji
-retoryka
-znaczenie znaków (semiotyka)
-doświadczenie sibie i innych poprzez dialog
-możliwość krytyki i obrony
-inne
Komunikowanie się- proces organizowania i przekazywania informacji od jednej osoby do drugiej w celu stworzenia znaczenia.
Kluczowe słowa:
Informacja/Organizacja/Przekazywanie/Znaczenie
Czy komunikacja jest nauką czy raczej sztuką?
Argumenty za nauką
Argumenty za sztuką
Od dawna prowadzone są badania naukowe nad komunikacją
Nawiązuje doartystów, wymaga znajomości sztuki komunikowania się
Komunikacja od dawna korzysta z doświadczeń innych nauk ścisłych i humanistycznych
Brak precyzyjnych zaleceń, opieranie wielu decyzji na intuicji
Istnieją sprawdzone zasady poprawiania komunikacji
Tajniki komunikacji społecznej nie zostały dostatecznie zgłębione
Znaki i symbole
*IKONIZACJA- to znaki i symbole rządzą światem, a nie słowa czy prawa (Konfucjusz)
*ZNAKI- dosłowne (bezspośrednie) wskazanie na konkretny przedmiot lub pojęcie. Znakiem są herby, flagi, litery, znaki fabryczne i drogowe.
*SYMBOL- Wieloznaczna informacja mająca za zadanie uruchomienie wyobraźni, wierzeń, emocji
Łączy wiele elementów w całość, aby spotęgować znaczenie jakiejś koncepcji
Interpretacja symboli zależy od kręgu kulturowo- religijnego odbiorcy
POLSKA- ziemia ojców, ojczyzna, honor, wolność
Potrzeba używania znaków i symboli
Szybka komunikacja Komunikacja pomimo odmienności języka
Zmniejszenie nadmiarów bodźców
Łatwiejsze zrozumienie i opisanie świata
Łatwiejsze zapamiętywanie
Uprość tak bardzo jak się da, ale nie za bardzo
Poziom i pion w znakach i symbolach
Człowiek poruszał się po poziomej płaszczyźnie
Zagrożenie dla człowieka istniały jedynie w poziomej płaszczyźnie
Zdolność optyczna człowieka jest bardziej rozbudowana w układzie poziomym
Układy graficzne nie powinny wychodzić poza optyczne możliwości człowieka
Symetyria i asymetria
Symetria uspakaja odbircę
Ułatwia rozpoznawanie
Skośność obiektów
Linie skośne budzą w człowieku poczucie niepewności
Człowiek ma potrzebę odnoszenia skosów do linii poziomych i pionowych
PODSTAWOWE ZNAKI GRAFICZNE
Kwadrat
Skojarzenie z 4 stronami świata
Kwadrat postawiony na wierzchołku wprowadza w dzaiłanie linii skośnych i budzi niepokój
Trójkąt Trójkąty o poziomym położeniu są symetryczne, stanowi to doskonały materiał na sygnały (stabilny charakter)
(…)
… charakter)
Trójkaty o pionowym położeniu są wykorzystywane do oznaczenia informacji kierunkowej (aktywny charakter)
Koło
Koncentruje uwagę odbiorcy ba to co w środku
Znak budzący skojarzenia z boskością, nieskończonością, ciałami niebieskimi, mocą, charyzmą, aureolą
Okrągłe formy są odbierane raczej na wyczucie niż rozumowe
Krzyż
Doskonała symetria
Wyznaczenie punktu centralnego
Brak ruchu (stateczności…
…;)
Zaproponuj złagodzenie brutalnej prawdy;)
~Brudno- dom wymaga kobiecej ręki
~Mokro- tereny doskonałe pod uprawę roślin
~Bezludzie- spokojna, cicha okolica
~Zagrożenie- łatwy do rozbiórki, niewysokie koszta
~Straszy w nocy- dom ma swoją duszę;)
Obrazowe słowa mają szczególną siłę oddziaływania!
,,Żywe” (obrazowe) słowa wpływają na możliwości poznawcze:
*Przyciągają uwagę
*skłaniają do analizy
*zapadają…
… informacje:
Bazujące na centralnej idei
Wzajemnie się uzupełniające
Są unikalne
Są ważne dla odbiorców
Są zrozumiałe dla odbiorców
SLOGANY 6
Slogan wzmacnia przekaz..
Slogan- krótkie hasło zawierające istotę propozycji (np. idei, cechę firmy, produktu)
Slogan jest... drogowskazem, objaśnieniem, streszczeniem
Slogan.. przyciąga uwagę, wyróżnia z tłumu, ułatwia zrozumienie, ułatwia zapamiętywanie
Cechy sloganów:
Krótki (do 7 słów)
Oryginalny
Łatwy do wymówienia
Rytmiczny
Dostosowany do odbiorcy
Uwzględniający pragnienia odbiorcy
Pozytywny, konkretny
Slogan powinien oferować jedną korzyść..
...decydującą o wyborze odbiorcy
...wyróżniającą w tłumie
...zrozumiałą dla odbiorcy
...trwałą
...opłacalną
DOBÓR SŁÓW 7
Słowa mają zdolność wstępnego przekonywania..
Słowaukierunkowane myśli, wyobrażenianastawienie…
… co druga połowa
Pomniejszać * 45%...mniej niż połowa * 45%...nawet nie połowa * 45%...jedynie co druga osoba
„Dzięki intensywnej pracy udało się osiągnąć ponad 50% budżetu sprzedaży”
Niedostępność wzmaga pożądanie. Skutki niedostępności obiektu: - wzrasta wartość obiektu - wzmaga się chęć posiadania obiektu - myśli koncentrują się na obiekcie (tzw. fiksacja na przedmiocie) - podejmowane są działania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)