KOMUNIKACJA, INFORMACJA I DECYZJA W ZARZĄDZANIU

Nasza ocena:

4
Wyświetleń: 665
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
KOMUNIKACJA, INFORMACJA I DECYZJA W ZARZĄDZANIU - strona 1

Fragment notatki:


TEMAT 8 KOMUNIKACJA, INFORMACJA I DECYZJA W ZARZĄDZANIU Komunikowanie się a praca kierownika Skuteczne kierowanie się jest istotne dla kierowników ponieważ:
1. jest to proces za pośrednictwem którego realizuje się funkcje kierownicze (planowanie, organizowanie, przewodzenie i kontrolę)
2. jest czynnością , której kierownicy poświęcają przeważającą część czasu
Rysunek 5. Model procesu komunikacji Źródło: opracowanie własne na podstawie J.A.F.Stoner, Ch.Wankel, Kierownanie , op. cit., s. 433.
Komunikowanie (się) Komunikowanie - jednostronny akt nadania komunikatu przez nadawcę - tzw. jednokierunkowe komunikowanie Komunikowanie się - polega na współdziałaniu partnerów procesu komunikacji a zatem nie tylko na nadawaniu, ale i reakcji odbiorcy (w pewnym momencie odbiorca staje się nadawcą) - tzw. dwukierunkowe komunikowanie się Rysunek 6. Skuteczna komunikacja Źródło: J.A.F.Stoner, Ch.Wankel, Kierownanie, op. cit., s. 436.
Przeszkody w skutecznym komunikowaniu się Różnice w postrzeganiu Emocje
Szum Różnice językowe
Nieufność
Niezgodność komunikatów werbalnych i niewerbalnych
Komunikacja pionowa Komunikacja pionowa to komunikowanie się w górę lub dół wzdłuż linii podporządkowania w organizacji.
Komun ikacja pozioma Komunikacja pozioma zazwyczaj towarzyszy przepływowi pracy w organizacji. Występuje pomiędzy:
członkami grup
poszczególnymi grupami
miedzy pracownikami rożnych działów
Komunikacja formalna Komunikacja formalna to komunikacja oparta o formalnie funkcjonujące w instytucjach metody porozumiewania się ludzi, należą do nich:
obrady, narady itp.
wymiana korespondencji
publikacje wewnętrzne i zewnętrzne
tablice ogłoszeń
ankiety
procedury (np. przyjęcia do pracy, składania zamówień itp.).


(…)

… informacji zarówno za pomocą systemów formalnych jak i nieformalnych. Informacje umożliwiają kierownikom podejmowanie decyzji.
Kierownik a podejmowanie decyzji
Decydowanie jest sposobem realizacji funkcji kierowniczych. Cokolwiek kierownik robi, robi to poprzez podejmowanie decyzji. (P.Drucker) H.Mintzberg - role decyzyjne kierownika
Decydowanie
Decydowanie jest to dokonywanie nielosowego wyboru w działaniu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz