Kompleks Kopciuszka - pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1827
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kompleks Kopciuszka - pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

Jest to 9-stronicowe opracowanie tematu na podstawie książki Stanisława Kozaka "Sieroctwo społeczne: Psychologiczna analiza zaburzen w zachowaniu sie wychowanków domów dziecka".

W niniejszym opracowaniu poruszono następujące tematy: dysfunkcje w rodzinie, alkoholizm, demoralizacja rodziców, sieroty społeczne, domy małego dziecka, rodzinne domy dziecka, przedszkole, ministerstwo zdrowia i opieki społecznej, konferencja naukowo-pedagogiczna, poswiecona "sieroctwu społecznemu", pogotowie opiekuńcze, E. Wojtasiewicz, P. Townsed, brak związków uczuciowych pomiędzy członkami rodziny, niewłaściwa atmosfera wychowawcza, konflikty rodzinne, brak koalicji wychowawczej, niepoczuwanie sie do odpowiedzialnosci za wychowanie dzieci, patologia, kurator sądowy, ograniczenie władzy rodzicielskiej, państwowy dom dziecka, udział ojca w wychowywaniu dzieci, badania nad sierotami w Polsce, sieroty naturalne, półsieroty, choroba sieroca, adopcja, adopcja od chwili urodzenia.

Kompleks Kopciuszka
Pojecie sieroctwa wspólczesnie zmienilo swoje znaczenie. Dawniej sierota okreslano jednoznacznie dziecko, którego rodzice nie zyja lub nie sa znani. Dzis obok sieroctwa naturalnego, które szczególnie wystepowalo po drugiej wojnie swiatowej, istnieje i przybiera coraz bardziej niepokojace rozmiary zjawisko "sieroctwa spolecznego". Terminem tym okreslamy brak opieki rodzicielskiej wynikajacy glównie z zaburzen w funcjonowaniu rodziny: braku troski o dziecko, przestepczosci, demoralizacji rodziców, alkoholizmu i powaznych bledów wychowawczych. Wyróznia sie sieroctwo spoleczne sensu stricto dla okreslenia dzieci przebywajacych w domach dziecka i sieroctwo spoleczne sensu largo uzywane dla okreslenia dzieci pozostajacych w rodzinach, które nie wywiazuja sie z podstawowych obowiazków opiekunczych. W Polsce "sierotami spolecznymi" zajmuja sie trzy resorty: zdrowia i opieki spolecznej, oswiaty i wychowania oraz sprawiedliwosci.
Sytuacja dzieci w Domach Malego Dziecka przedstawia sie nastepujaco : opieka zajmuja sie glównie absolwentki szkól medycznych, program wychowawczy prowadzi sie pod kontrola psychologów i pedagogów; jednak srodowisko wychowawcze tych placówek wplywa na opóznienia rozwojowe dzieci. Dlatego polityka opiekuncza resortu zdrowia zmierza do skrócenia pobytu dziecka w zakladzie i umozliwienie mu pobytu jesli nie w domu rodzinnym to w rodzinie adopcyjnej. Istnieja jednak w Polsce niezyciowe przepisy, które zabraniaja przekazywania dzieci do lat trzech do Rodzinnych Domów Dziecka. Przeszkode w procesie adopcji stanowi czesto postawa sadu, który tylko ogranicza wladze rodzicielska ,np: matek, które przed sadem w sposób teatralny ( placzem przyrzeczeniami) wymuszaja taka decyzje. Dla ochrony rzeczywistych praw dziecka nalezaloby, wedlug pracowników Domów Malego Dziecka, po trzymiesiecznym wyroku sadu pozbawiac matki wladzy rodzicielskiej, a dzieci jak najszybciej kierowac do adopcji. Natomiast dziecko przebywajac zbyt dlugo w placówce jest narazone na infekcje, opóznienia w rozwoju psychicznym, szczególnie mowy, a w konsekwencji na chorobe sieroca .
Ministerstwo Zdrowia i Opieki Spolecznej proponuje realizacje nastepujacych wniosków w celu maksymalnego skrócenia pobytu dziecka w placówce: 1 rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka w ciagu pierwszych trzech miesiecy pobytu dziecka w placówce oraz zapewnienie w tym czasie ewentualnej pomocy rodzinie, w sytuacji nie rokujacej powrotu dziecka do domu przekazanie sprawy do sadu o uregulowanie sytuacji prawnej dziec

(…)

… choroby czy pobytu w wiezieniu). W skrajnych przypadkach sad opiekunczy pozbawia rodzicw wladzy rodzicielskiej, a nawet zabrania osobistego kontaktu z dzieckiem . W sytuacjach spornych sad moze ustalic wladze dla jednego z rodzicw.
W raporcie przedstawionym Swiatowej Organizacji Zdrowia przy ONZ w 1954 roku pisze: "... dziecko pozbawione opieki matki jest prawie zawsze opznione w rozwoju fizycznym
… wychowawcze. Przyczyny niedostosowania spolecznego to najczesciej problemy domowe, szkolne lub czynniki natury biologicznej.
W domach dziecka u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym wystepuja opznienia w rozwoju fizycznym, psychicznym, spolecznym i uczuciowym. Reakcje dzieci przy pierwszym zetknieciu sie z placwka sa rzne: od spokojnego przyjecia faktu, zostania wychowankiem domu dziecka ( zwykle dzieci…
… rodziny
2. niewlasciwa atmosfere wychowawcza
3.konflikty rodzinne
4. brak jednolitego kierunku w wychowaniu ( koalicji wychowawczej )
5. niepoczuwanie sie do odpowiedzialnosci za wychowanie dzieci.
Do czesto popelnianych przez rodzicw bledw wychowawczych naleza m.inn.: zbytnie uleganie dziecku, zbyt surowe wychowanie, niestalosc i przesada.
Do jawnej patologii zaliczamy: alkoholizm, prostytucje
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz