To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kompetencje ustawodawcze Sejmu * Tryb ustawodawczy - zespół procedur mających na celu doprowadzenie do powstania ustawy. Składa się nań 5 szczegółowo określonych przez Konstytucję etapów postępowania. Inicjatywa ustawodawcza .
Do jej wysunięcia jest uprawnionych 5 podmiotów:
Posłowie
Senat
Prezydent RP
Rada Ministrów
co najmniej 100 tys. obywateli mających czynne prawo wyborcze do Sejmu
Projekty poselskie mogą być wnoszone przez komisję sejmową, albo przez grupę co najmniej 15 posłów podpisujących projekt.
Rada Ministrów w 5 przypadkach( dotychczas dwóch) posiada tzw. : wyłączność , żeby nie rzec wręcz monopol i.u ., który obejmuje: ustawę budżetową ustawę o prowizorium budżetowym ustawę o zmianie ustawy budżetowej ustawę o zaciąganiu długu publicznego ustawę u udzielaniu gwarancji finansowych przez państwo Projekty ustaw inicjowane przez RM podejmowane są w drodze uzgodnienia , zawsze na plenarnym posiedzeniu Rządu. Dla i.u. Senatu wymagana jest forma uchwały. Uchwała ta winna zapaść zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby senatorów.
Formy uchwały, tle , że komisji sejmowej, wymaga poselski projekt .
Wykonanie inicjatywy ustawodawczej: Oficjalne złożenie przez uprawniony organ państwa gotowego projektu ustawy , w formie pisemnej do tzw.: „laski marszałkowskiej” . Projekt winien zawierać szczegółowe uzasadnienie , które musi m.in. : wyjaśniać cel i potrzebę wydania ustawy, wskazywać źródła finansowania , jeśli projekt powoduje obciążenia budżetu państwa, itd.
Jeśli projekt ustawy wnoszony jest przez Rząd, to do uzasadnienia jego obowiązkowo winny być dopuszczone nie założenia, ale gotowe projekty podstawowych aktów wykonawczych. Ponadto Konstytucja nakłada na wszystkich inicjatorów ustaw( nie tylko na RM jak dotychczas) obowiązek przedstawienia skutków finansowych wykonania ustawy. Ocena formalna projektu Każdy projekt ustawy podlega ocenie formalnej ze strony Marszałka Sejmu. Może on go zwrócić wnioskodawcy już na tym etapie postępowania. Ponadto jeśli Marszałek Sejmu poweźmie wątpliwość, czy projekt nie jest sprzeczny z prawem, może skierować go obecnie do Komisji Ustawodawczej w celu zaopiniowania. Uznanie przez Komisję projektu za niedopuszczalny już na tym etapie wymaga większości 3/5 głosów członków Komisji.
Prawo wycofania projektu Wnioskodawca ma prawo wycofania projektu ustawy w toku postępowania legislacyjnego w Sejmie, do chwili zakończenia procedury drugiego (wcześniej) pierwszego czytania projektu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)