Komisje Wielkie i Porządkowe

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1239
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Komisje Wielkie i Porządkowe - strona 1 Komisje Wielkie i Porządkowe - strona 2

Fragment notatki:

KOMISJE WIELKIE Zarząd kraju na szczeblu centralnym został oddany Komisjom Wielkim. Zniesiono Unię więc te Komisje otrzymały nazwę Obojga Narodów. Były 4 Komisje:
Komisja Edukacji Narodowej (powstała w 1773 r.),
Komisja Policji,
Komisja Wojskowa,
Komisja Skarbu.
Struktura organizacyjna była podobna do ich prototypów.
Komisje Wielkie zostały otwarte dla mieszczan - oprócz komisarzy szlacheckich w komisjach byli też obecni plenipotenci miast, czyli osoby wybrane przez miasta, najczęściej posesjonaci miejscy. Mieli oni prawo do uczestniczenia w obradach Komisji. Ich głos był stanowczy - mogli brać udział w głosowaniach, ale jeżeli Komisja zajmowała się jakąś sprawą, mieli tylko głos doradczy. Mieszczanie byli więc niepełnoprawnymi członkami komisji, a ich kompetencje były ograniczone.
Członkowie Komisji mieli prawo być obecni w Izbie Poselskiej, ale byli tam na prawach członków rządu a nie posłów. Jeżeli dyskusja dotyczyła miast i handlu mieli prawo przemawiać, ale nie mogli głosować. Ponadto mogli składać do Marszałka życzenia. Sejm mógł zajmować się wszystkimi sprawami - zarówno o charakterze ogólnym, jak i szczegółowym, jednostkowym.
Ad. 2 W tamtym czasie policja była rozumiana jako administracja. Komisja z jednej strony miała charakter ministerstwa spraw wewnętrznych - należała do niej cała administracja: Komisja troszczyła się o:
środki komunikacji, budownictwo, dobre obyczaje,
opiekę społeczną,
zdrowie publiczne (zdrowie oraz opieka były nazywane dobroczynnością, jednak nie chodziło o zapomogi).
Z drugiej strony Komisji podlegała ochrona praw autorskich oraz zbieranie danych statystycznych. Równocześnie przestrzegano zasadę nietykalności własności prywatnej, przez co Komisja miała ograniczone pole działania. Ustawa o miastach królewskich z kwietnia 1791 r., dotycząca wyjęcia miast królewskich spod władzy króla i przekazaniu ich administracji, stała się częścią składową Konstytucji.
Ad. 4 Miała podobne zadania jak komisje skarbowe - troszczyła się o drogi, kanały, itd.
Ad. 1 Według ustroju wprowadzonego przez Konstytucję 1791 r. przestała być instytucją niezależną, ponieważ została podporządkowana Straży Praw. Konstytucja przewidywała na prezesa KEN prymasa kościoła rzymskokatolickiego, który mógł zasiadać w Straży Praw (był to jedyny przypadek, kiedy prezes Komisji mógł zasiadać w Straży Praw).
KOMISJE PORZĄDKOWE CYWILNO-WOJSKOWE Komisje te miały działać w województwach. Utworzono je w 1789 r. Na szczeblu lokalnym zostały pomyślane jako organy samorządowe realizujące zadania administracji centralnej. Dostęp do nich miała tylko szlachta-posesjonaci zamieszkująca w okręgu, w którym działała komisja. Szlachta na sejmiku wybierała członków komisji. W 1791 r. dokonano zmianę, według której zdemokratyzowano skład tych komisji dodając nowych członków w postaci posesjonatów miejskich (3). Kadencja członków trwała 2 lata. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz