To tylko jedna z 44 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
KOMISJA EUROPEJSKA
Geneza
- Komisja istnieje w systemie instytucjonalnym Wspólnot Europejskich od momentu ich powstania
- do 1965 r. istniały trzy komisje, odrębne dla każdej Wspólnoty: Komisja EWG, Komisja Euratomu oraz Wysoka Władza EWWiS
- Wysoka Władza EWWiS
powstała jako pierwsza
jej zadaniem była ponadnarodowa kontrola nad gospodarką
posiadała bardzo duże kompetencję ponadnarodowe - uprawnienia jakie posiadała pozwalały jej na stanowienie prawa bezpośrednio obowiązującego państwa członkowskie, nawet bez ich zgody, jednakże w rzeczywistości bardzo wstrzemięźliwie korzystała ze swoich kompetencji
na początku miała 9 członków - każde państwo po jednym przedstawicielu, Francja i Niemcy - po 2.
pierwszy przewodniczący - Jean Monnet
- Komisja EWG i Komisja Euratomu miały znacznie bardziej ograniczone kompetencje niż Wysoka Władza EWWiS
- 1965 r. - traktat o fuzji (Traktat Ustanawiający Jedną Radę i Jedną Komisję dla Wspólnot Europejskich) - utworzenie jednej Komisji Wspólnot Europejskich - wcześniej nie udało się Komisji połączyć w jedną ze względu na zbytnie rozbieżności w kompetencjach - po wejściu w życie Traktatu o Unii Europejskiej Komisja WE, na mocy własnej decyzji przyjęła nazwę „Komisja Europejska” - oficjalnie tą nazwę wprowadza Traktat Lizboński
Funkcje
- inicjowanie
przedkłada projekty aktów prawnych - jest to wyłączne prawo Komisji (monopol inicjatywy legislacyjnej) - ma służyć dobru całej Unii, a nie państw członkowskich
narzuca treść aktów prawnych, nad którymi dyskutuje Parlament Europejski i Rada - wybiera procedurę w jakiej akt jest przyjęty, kiedy zostaje aprobowany
projekty aktów prawnych są publikowane w Dzienniku Urzędowym UE - C
KE najpierw przedkłada białe i zielone księgi
* zielone księgi - poprzedzają białe, KE opisuje w nich jakim problemem chciałaby się zająć i na jej podstawie dochodzi do konsultacji
* białe księgi - konkretny plan pracy, określenie jakie akty będą przyjęte
akty prawne przyjmowane są na wniosek Komisji
- wykonanie, zarządzanie, koordynacja
jest odpowiedzialna za realizację budżetu
koordynuje programy, fundusze strukturalne - bada czy fundusze są dobrze wykorzystywane
koordynuje działanie państw - płaszczyzna wymiany informacji
w ramach koordynacji formułuje zalecenia i opinie w stosunku do państw i organizacji
prowadzi postępowanie administracyjne, wydaje nakazy, zakazy, zezwolenia
składa coroczny raport ze swojej działalności przed Parlamentem Europejskim
(…)
… Generalny na jego czele stoi Sekretarz Generalny (mianowany przez Radę zwykłą większością głosów)
na mocy Traktatu Amsterdamskiego funkcja Sekretarza Generalnego została połączona z funkcją Wysokiego Przedstawiciela ds. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (obecny Wysoki Przedstawiciel ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa = Wysoki Przedstawiciel ds. wspólnej polityki zagranicznej…
… prawodawczych i posiadały poszerzone kompetencje w stosunku do Specjalnej Rady Ministrów EWWiS
- Traktat Ustanawiający Jedną Komisję i Radę dla Wspólnot (traktat o fuzji) - 1965 r. (wszedł w życie w 1967 r.) - ustanawiają jedną Radę Ministrów dla trzech Wspólnot
- Jednolity Akt Europejski
zwiększył liczbę obszarów, w których można było głosować kwalifikowaną większością
wprowadził procedurę współpracy…
… o wspólnych instytucjach Wspólnot przewidywała połączenia wszystkich Zgromadzeń w jedno
- od 20 marca 1958 r. - funkcjonowało jedno Europejskie Zgromadzenie Parlamentarne
- 30 marca 1962 r.- przyjęcie nazwy Parlament Europejski
- Jednolity Akt Europejski wprowadził nazwę Parlament Europejski do traktatów
Siedziba
- do 1992 r. - PE nie miał jasno określonej siedziby
- w 1992 r. ustalono kwestie siedziby…
…
- Jednolity Akt Europejski wprowadził dwie procedury
procedurę współpracy
* dwa czytania nad projektem odbywające się w Radzie i PE
* PE zyskał prawo wprowadzania poprawek
* PE zyskał prawo weta zawieszającego
procedurę zgody - wydanie zgody na akt prawny, bez zmian i poprawek
- Traktat z Maastricht wprowadził procedurę współdecydowania, dzięki której PE ma dokładnie takie same uprawnienia co Rada…
…
- Traktat z Maastricht
Rada zyskała nowe uprawnienie dotyczące przyjmowania nowych środków w wielu obszarach, m.in. w zakresie kontroli przestrzegania zakazu dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, postanowień mających na celu ułatwienia korzystania z praw wynikających z obywatelstwa UE, realizacji swobody przepływu kapitału, funkcjonowania Unii Gospodarczej i Walutowej, polityki społecznej…
… się Przewodniczącego oraz Prezydium
zadanie - sporządzanie opinii i raportów informacyjnych na temat zapytań, które są do niego kierowane Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej, Spójności Gospodarczej i Społecznej (ECO)
Sekcja ds. Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji (INT)
Sekcja ds. Transportu, Energii, Infrastruktury, Społeczeństwa Informacyjnego (TEN)
Sekcja ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych, Obywatelstwa…
… i Wielka Brytania
- Traktat Nicejski wprowadzał zasadę, że po rozszerzeniu w 2004 r. każde państwo będzie miało jednego przedstawiciela
- od 1.05 2004 r. do 31.10.2004 r. obowiązywał okres przejściowy - wówczas liczba komisarzy wzrosła do 30 - komisarze z nowych państwa członkowskich przypatrywali się pracy swoich kolegów
- od 1.11.2004 r. do 2007 r. - 25 komisarzy
- od 2007 r. - 27 komisarzy - obecna…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)