To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
JOGASUTRY PRZYPISYWANE PATAŃDŻALEMU
I JOGABHASZJA, CZYLI KOMENTARZ DO JOGASUTR
PRZYPISYWANY WJASIE
KSIĘGA II
Krijajoga:
asceza - kto jej nie uprawia nie osiąga jogi,
medytacja - polega na powtarzaniu modlitw oczyszczających i mantr,
skupienie się na Iśwarze - polega na ofiarowaniu mu wszystkich czynów, lub nieskupianie się na ich owocach.
Krijajogę uprawia się dla uzyskania skupienia i dla osłabienia uciążliwości.
Uciążliwości - wypaczenia wpływające na poznanie i rozwój duchowy:
niewiedza - podstawa dla występowania innych uciążliwości przejawiających się w sposób: utajony, osłabiony, wyłączony i czynny. Niewiedza charakteryzuje się widzeniem trwałego w nietrwałym, czystego w nieczystym, pomyślności w jej braku, jaźni w postaci bezjaźniowej. Niewiedza istnieje realnie. jest ona przeciwieństwem wiedzy, stanowiącym odmienny sposób poznawania.
świadomość jestem - polega na pozornej jedności mocy (śakti) 'podmiotu widzenia (widzostwa, podmiotu intuicyjnego poznania, drś) i mocy 'aktu widzenia (aktu intuicyjnego poznania, darśana). pragnienie - na skutek doświadczanej przyjemności, awersja - na skutek doświadczanej przykrości,
przywiązanie( do życia) - uciążliwości wstrzymują rozwój duchowy, narzucają więzy karmana. Na podstawie tego wnioskuje się, że człowiek musiał wcześniej się wcielać. Jest takie samo zarówno dla wiedzącego jak i niewiedzącego ponieważ obaj doświadczyli uciążliwości umierania.
Złoże karmana, mające swoją podstawę w uciążliwościach może się ujawnić w teraźniejszym, lub przyszłym wcieleniu.
Czy jeden karman jest przyczyną jednego wcielenia? Według autora jeden karman nie jest przyczyną wielu wcieleń. Jeśli miałoby to miejsce zabrakłoby by czasu na owocowanie skutków.
Kolejną sprawą jest, czy liczny karman tworzy wiele wcieleń? Nie, ponieważ wymuszałoby to jednoczesne występowanie, a występuje w konkretnej kolejności. Złoże karmiczne może się spełnić wyłącznie w jednym wcieleniu.
Wcielenia są skutkami przyjemnymi lub przykrymi w zależności od nagromadzenia dobrych lub złych uczynków.
Powodem wikłania się w samsarę jest kontakt pradhana- rzeczywistości przedmiotowej i puruszy, stanowiącej rzeczywistość podmiotową. Aby uwolnić się od owego narzucającego więzy kontaktu należy ćwiczyć się w doskonałym poznaniu.
Natura przedmiotu widzenia służy do:
ujawniania; ową naturę posiada sattwa,
aktywności; ową cechą charakteryzuje się radżas,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)