K LASYFIKACJE KOSZTÓW DLA CELÓW DECYZYJNYCH Model zarządzania przedsiębiorstwem
Etapy procesu decyzyjnego Zdefiniowanie celu
Określenie zbioru możliwych rozwiązań
Ocena alternatyw
Wybór optymalnego rozwiązania
Przy ocenie alternatyw bierze się pod uwagę koszty: Ile będzie kosztować wprowadzenie nowej propozycji w życie?
Czy jej przyjęcie obniży koszty teraz czy w przyszłości?
Czy mogą tkwić w niej koszty ukryte?
Czy opcja ta mieści się w granicach budżetu firmy?
Korzyści: Jakie będą zyski lub inne korzyści z realizacji alternatywy?
Czy polepszy to jakość naszego produktu?
Czy wzrośnie zadowolenie klienta?
Czy wzrośnie skuteczność działania pracowników?
Wstrząs finansowy: Jak będą wyglądać rezultaty z punktu widzenia czasu?
Czy trzeba pozyskać do realizacji przedsięwzięcia dodatkowe środki? Czas: Ile czasu zajmie nam wprowadzenie opcji w życie?
Środki: Czy konieczne będą szkolenia pracowników?
Ryzyko: Co zrobią konkurenci?
Reputacja firmy: Zyskamy czy stracimy?
Zadowolenie klientów Etyka Legalność przedsięwzięcia Kategorie kosztów w procesie decyzyjnym: Kategoria utraconych korzyści Wyraża potencjalne efekty utracone na skutek nie podjęcia określonych działań w wyniku wyboru innego wariantu decyzyjnego np. rezygnacja z dodatkowej produkcji możliwej do sprzedania na rzecz działalności badawczej nad nowym produktem, rezygnacja z pracy na rzecz studiów itp.
Biorąc pod uwagę zależność od wielkości produkcji , koszty dzielimy na: Koszty zmienne Proporcjonalne
Progresywne (np. wynagrodzenie w godzinach nadliczbowych)
Degresywne (kupujemy materiały z rabatem) Koszty stałe Bezwzględnie stałe (nigdy)
Względnie stałe (skokowo zmienne)
Współczynnik elastyczności kosztów (zmienności) - charakteryzuje zmienność kosztów
Wskaźnik informuje o ile wzrosły koszty w stosunku do rozmiarów działalności
Koszty zmienne:
Proporcjonalne Wzk = 1
Progresywne Wzk 1
Degresywne 0
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)