Kierunek sytuacyjny w zarządzaniu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 420
Wyświetleń: 4333
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kierunek sytuacyjny w zarządzaniu - strona 1 Kierunek sytuacyjny w zarządzaniu - strona 2

Fragment notatki:

Kierunek sytuacyjny Interesującą próbę przezwyciężenia słabości systemowego podejścia podjęli reprezentanci kierunku sytuacyjnego . Kierunek ten jest - jak piszą wielokrotnie cytowani
już autorzy - “rozwinięciem podejścia systemowego, ma jednak swoją wyraźną specyfikę”.
Ta ostatnia polega na “odrzuceniu możliwości formułowania zasad ogólnych, dotyczących
rozwiązań organizacyjnych i sposobów zarządzania, które sprawdzałyby się
w każdych warunkach (Kaczmarek, Sikorski 1996, s. 24). Przedstawiciele tego kierunku
zakładają natomiast, że “każda organizacja jest jedyna w swoim rodzaju, a zachowanie
kierownicze w danej sytuacji jest uwarunkowane elementami niepowtarzalnymi, właściwymi
tylko tej sytuacji” (Griffin 1998, s. 88). Ujmując tę myśl nieco innymi słowy
można powiedzieć, że w podejściu, o którym tu mowa, ocena: co jest dobre, a co złe,
zależy od specyficznych uwarunkowań danej sytuacji organizacyjnej.
Charakterystyczne dla reprezentantów podejścia sytuacyjnego jest ujmowanie problemów
organizacyjnych w relacji: “jeśli… - to…”. Jeśli zaistnieją określone okoliczności
(czynniki), różne rozwiązania mogą się okazać najbardziej odpowiednie. Owe
okoliczności (czynniki), to m.in. typ organizacji i jej cele, rodzaj władzy i autorytetu
osoby kierującej, a także cechy członków organizacji, takie zwłaszcza jak wiedza i umiejętności, przyzwyczajenia i nawyki, rodzaj i poziom motywacji do pracy, a także struktura systemu potrzeb. Istotnymi cechami, które trzeba brać pod uwagę są m.in. także kultura
organizacji, jej technologia i kondycja finansowa itp., jak również stany otoczenia.
Zgodnie z założeniami podejścia sytuacyjnego zadaniem kierownictwa jest ustalenie,
jaka metoda postępowania jest w danej sytuacji najbardziej odpowiednia. Jeśli np.
poziom kwalifikacji podległego kierownikowi personelu jest niezadowalający, a możliwości
jego podniesienia są ograniczone, właściwą metodą postępowania może okazać
się uproszczenie procesu pracy. Jeśli natomiast owe kwalifikacje są wystarczające, lepszym
rozwiązaniem może być wzbogacanie pracy . W tym drugim przypadku upraszczanie pracy mogłoby jedynie tłumić inicjatywę i samodzielność pracownika, a w dalszej konsekwencji wręcz hamować jego rozwój. Tak więc metoda skuteczna w jednych warunkach, może nie być odpowiednia w innych i odwrotnie.
Podejście sytuacyjne ma też, naturalnie, swoich przeciwników. Nie ma w tym podejściu
- twierdzą oni - nic nowego, wszak już H. Fayol postulował elastyczne podejście
do sformułowanych przez siebie zasad. Autorzy ci jednak zdają się zapominać, że
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz