kierowanie zespołami - zachowania nieproduktywne, omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 476
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
kierowanie zespołami - zachowania nieproduktywne, omówienie - strona 1 kierowanie zespołami - zachowania nieproduktywne, omówienie - strona 2 kierowanie zespołami - zachowania nieproduktywne, omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Zachowania nieproduktywne nie sprzyjają efektywności pracy zespołowej, utrudniają udział wszystkich członków zespołu w pracy grupowej, uniemożliwiają wykorzystanie potencjału wiedzy, doświadczeń, poznanie opinii i ocen wszystkich uczestników.
Najczęstsze postawy destrukcyjne i nieproduktywne to: Agresor - poniża poszczególnych członków grupy, zadaje sarkastyczne pytania
„To jest głupie. Ta propozycja świadczy o całkowitej niekompetencji.” „Może ktoś zgłosi jeszcze bardziej absurdalny pomysł?” Osoba blokująca - przedstawia ultimatum o daleko idących konsekwencjach, atakuje wszystkie propozycje.
„Nie zmienię zdania w tej kwestii, chyba, że zgodzicie się na przeznaczenie dodatkowych środków z budżetu na zgłoszony wcześniej mój projekt.” „Nie mamy możliwości technicznych, ani finansowych by wprowadzać takie innowacje, szkoda nawet czasu na zastanawianie się nad tym” Osoba skłonna do zwierzeń - Uzewnętrznia problemy osobiste, poszukuje współczucia ze strony grupy.
„Nie mogę się skupić, tak mnie martwi chorob a ojca” „Nie wyspałem się przez te dojazdy, wszędzie są korki, ludzie nie umieją jeździć, a w ogóle pogoda już taka nieprzyjemna, że rano nie mogę się zmobilizować do pracy...” Poszukujący uznania - demonstruje własne sukcesy
„Jak uczestniczyłem w spotkaniu doradców prezydenta, to powiedziałem jasno co o tym myślę.” „Rozwiązywałem już nie takie problemy.” Osoba dominująca - przerywa innym, ignoruje wypowiedzi i zgłaszane pomysły innych uczestników, forsuje własne propozycje.
Żartowniś - podnosi kwestie nie związane z meritum sprawy, rozprasza innych uczestników dowcipkując bez umiaru,.
Znudzony - demonstruje brak zainteresowania lub znudzenie np. otwarcie czytając gazetę, gdy inni dyskutują.
Pełnienie ról grupowych - Kwestionariusz Samooceny
(źródło: Belbin M. „Team Roles at Work”, 1993, British Library)
Wypełnij zamieszczony niżej Kwestionariusz w następujący sposób:
Rozdziel 10 punktów w każdej z siedmiu części Kwestionariusza. Możesz przypisać 10 punktów tylko jednemu zdaniu, które doskonale opisuje Twoje zachowanie w grupie, lub też rozdzielić 10 punktów pomiędzy wszystkie lub niektóre zdania opisujące mniej lub bardziej adekwatnie Twoje zachowanie;
Wpisz Twoje odpowiedzi do tablicy wyników;
Wprowadź wyniki do tablicy - klucza i oblicz liczbę punktów w każdej kolumnie
Dokonaj interpretacji wyników za pomocą informacji zamieszczonych w części „Opis ról grupowych”, aby przekonać się, jaką rolę grupową preferujesz.
Część 1


(…)

… w celu obliczenia liczby punktów przypisanych poszczególnym rolom grupowym.
Część
PO
NL
CZA
SIE
CZK

CZG
PER
1
g
d
f
c
a
h
b
e
2
a
b
e
g
c
d
f
h
3
h
a
c
d
f
g
e
b
4
d
h
b
e
g
c
a
f
5
b
f
d
h
e
a
c
g
6
f
c
g
a
h
e
b
d
7
e
g
a
f
d
b
h
c
razem
PO Praktyczny Organizator CZK Człowiek Kontaktów
NL Naturalny Lider SĘ Sędzia
CZA Człowiek Akcji CZG Człowiek Grupy
SIE Siewca Idei PER Perfekcjonista…
…, lepiej poszukać kolegów, którzy mogliby w grupie stanowić dla nas najlepsze dopełnienie.
Porównawcze wyniki
Wyniki
Rola
Niskie
Średnie
Wysokie
Bardzo wysokie
Praktyczny Organizator
0-6
7-11
12-16
17-23
Naturalny Lider
0-6
7-10
11-13
14-23
Człowiek Akcji
0-8
9-13
14-17
18-36
Siewca Idei
0-4
5-8
9-12
13-29
Człowiek Kontaktów
0-6
7-9
10-11
12-21
Sędzia
0-5
6-9
10-12
13-19
Człowiek Grupy
0-8
9-12
13-16
17…
… sposób, w jaki wykorzystany zostanie wysiłek grupy; kieruje swoją uwagę bezpośrednio na ustalanie celów i priorytetów; pragnie wywierać wpływ na kształt grupowej dyskusji i na wynik grupowej aktywności. Cechy; niespokojny, dominujący, ekstrawertyk, impulsywny, łatwo się irytuje. Chce szybko widzieć rezultaty. Rywalizuje i bywa arogancki, ale dzięki niemu „coś się rzeczywiście dzieje”.
Siewca idei - Wysuwa nowe pomysły…
… poniżej 8 punktów nie jest wynikiem dobrym dla lidera. Kwestionariusz, który wypełniłeś jest tylko dodatkowym źródłem wiedzy o tobie, a nie wyrocznią, może ci pomóc w indywidualnym rozwoju umiejętności lidera.
Charakterystyka lidera
Częściej liderami zostają osoby, które przejawiają: inicjatywę, pewność siebie (mają wysoka samoocenę i samoakceptację), odwagę, dojrzałość społeczną (szczerość, życzliwość…
… cele nie wystarczą, potrzebny jest wewnętrzny zapał, który je podtrzymuje. Lider musi sam być szczerze przekonany o celowości i końcowym sukcesie danego przedsięwzięcia - entuzjazm lidera jest źródłem wewnętrznej motywacji osób podążających za nim. Trzecia funkcja lidera to wydobywanie z ludzi tego, co w nich najlepsze przez zapewnianie szansy rozwoju. Wszyscy chcą czuć, że realizują swój potencjał…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz